• Anonym (Komma ut)

Vill våga

Jag har på äldre dar kommit på att jag är lesbisk. Har väl förnekat det för mig själv och inte vågat vara ärlig. Jag vill vara ärlig, inte främst för andra utan mig själv. Jag kan inte leva i en lögn resten av mitt liv! Men jag känner obehag inför omgivningens reaktioner, dels är jag över 35 och dels är jag uppväxt med en familj som aldrig skulle acceptera det. Det har väl gjort att det sitter så djupt rotat i mig att det är fel...

Hur vågar man ta steget att vara ärlig mot sig själv och stå upp för den man är? Kan man bli för gammal för att komma ut? Någon som varit i liknande sits och kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Vill våga
  • Anonym (Vera)

Det fixar du!

Jag kom ut när jag var i ungefär din ålder. Jag hade längre förhållande innan dess med män (jag är väl bisexuell men numer identifierar jag mig som lesbisk) och när jag var 33 blev jag störtförälskad i en kvinna. Jag lämnade mannen, blev tillsammans med henne, och några år senare gifte vi oss. Jag berättade bara för familjen att jag har träffat en ny, hon heter A.

Jag tänker att om det inte är så att du absolut vill prata med dem så behöver du inte komma ut för familjen förrän du har en partner som du vill presentera.

Det kan säkert kännas jobbigt ett tag, men när du väl tagit steget så känns det säkert bara bra och naturligt! Och det är inget konstigt att komma ut sent i livet. Tänk på alla idrottsstjärnor och andra som kommit ut de senaste åren! 35 är dessutom inte sent i livet - det finns de som kommer ut efter att barnen blivit vuxna eller till och med när de själva är pensionärer. Det är aldrig för sent att bli kär, njuta av sin sexualitet och finna lyckan!

• Anonym (hmmm)

Är det fortfarande en sån hemskt stor sak att bli eller vara homosexuell? Kanske för den äldre-äldre generationen även om inte jag är purung längre. Jag reagerar inte på sexuell läggning hos folk. Hur de väljer och leva är deras sak. Jag kanske till och med är GLAD att de visar upp att de är ett homo-par bara för att då vet jag att de passerat det jobbiga stadiet och "komma ut".

Svar på tråden Vill våga