• Jyostna

Ultraljud vaginalt

Hej,

Enligt appen vecka 7+4

Var i förrgår på ultraljud ( på magen ) där den ej kunde se varken foster eller hjärtaktivitet. Fick då remiss till en annan enhet där jag idag undersöktes vaginalt , fick ta blodprov och väntar på 2nd opinion. Befarat missfall eller miss abortion.

Jag undrar nu, ser man alltid ett foster i vecka 7+4 ?

Nån kunnig eller som varit med om liknande.

• Svar på tråden Ultraljud vaginalt
  • Jag är bara jag

Ja, v.8 syns både foster och hjärtat slå. Fostret syns v.6, hjärtat syns oftast v.7 och ska synas v.8. Det låter tyvärr som MA. Beklagar!

• Anonym (H)
    Jag är bara jag skrev 2021-06-02 17:41:04 följande:

Ja, v.8 syns både foster och hjärtat slå. Fostret syns v.6, hjärtat syns oftast v.7 och ska synas v.8. Det låter tyvärr som MA. Beklagar!

Men syns det verkligen på magen så tidigt? Om jag förstått det rätt har ts inte gjort vaginalt ultraljud ännu?
  • Jyostna

Gjorde ett vaginalt idag men de såg graviditet men inget foster :( läst att de hänt andra och att de tagit ultraljud en-två veckor efter och då har man sett foster.

Men vågar inte hoppa det händer mig.

• Anonym (H)
    Jyostna skrev 2021-06-02 18:00:05 följande:

Gjorde ett vaginalt idag men de såg graviditet men inget foster :( läst att de hänt andra och att de tagit ultraljud en-två veckor efter och då har man sett foster.

Men vågar inte hoppa det händer mig.

Såg de inget foster eller inget hjärta? För är det bara hjärtat så finns nog lite hopp iaf.

Vad är anledningen till att dessa undersökningar gjorts?
  • Anonym (H)
    Jyostna skrev 2021-06-02 18:07:06 följande:

Tidigt ultraljud för bekräftelse av graviditet

Okej. Lite märkligt att de då först gjorde ett vanligt ultraljud? När du är så tidigt gravid.

Jag håller tummarna för dig!
  • Anonym (Mia)

Vet du när du hade ägglossning (utifrån äl-test/tempmetoden)? När fick du positivt gravtest? Tänker om du är kortare gången än du tror.

• Jyostna

Jag plussade 5 maj. Då beräknade ja enligt appen vara i vecka 5 (4+3)

Så tror ägglossning 20 april omkring där

• syntharen
    Jyostna skrev 2021-06-02 18:39:27 följande:

Jag plussade 5 maj. Då beräknade ja enligt appen vara i vecka 5 (4+3)

Så tror ägglossning 20 april omkring där

Tyvärr så är det nog ett uteblivet missfall. Om du plussade för 4 veckor sedan så borde det gå att se ett foster med hjärtljud. Dom historier där man först inte sett nåt på ultraljud för att sedan upptäcka ett levande foster några veckor senare har sannolikt berott på att kvinnan varit väldigt tidig gravid vid första ultraljudet.

Beklagar
Svar på tråden Ultraljud vaginalt