Anna BM skrev 2021-06-01 19:15:52 följande:
Värdena för att få diagnosen graviditetsdiabetes eller manifest diabetes bedöms med 3 värden tagna med stick i armen, sk venös provtagning under en så kallad glukosbelastning, då mäts fastevärde, värden 1 timme efter intag av sockervatten och 2 timmar efter intag. Det räcker med utslag på 1 av värdena för en diagnos.
Man kan också få diagnosen genom att ett sporadiskt uppmätt blodsockervärde vid ett barnmorskebesök, dvs ett vanligt stick i fingret, på lika med eller mer än 9 mmol.
Jo då det vet jag, jag kanske ställde frågan otydligt :)
Jag bor i finland och gjorde glukostestet, först tog dom blodprov på morgonen när jag inte ätit på 12 timmar, sen drack jag "socker dricka" (glukos) och då tog dom nytt blodprov efter 1 timme, och sedan efter 2 timmar, men min fråga : Har ni andra värden som räknas som ok och som graviditetsdiabetes i sverige än finland, dvs högre?
Här ska man ha under 5,5 mmol på morgonen när man vaknar , och under 7,8 mmol en timma efter måltid . Jag hade inte så höga, hade 5,7 på morgonen och 8,7 efter måltid och fick graviditetsdiabetes diagnos plus medicin för det. Dom sa att även om bara ett av värdena är tex 0,1 för högt så räknas de som graviditetsdiabetes.
Detta alltså i finland, inte sverige. :)
Känns ju inte kul att man behöver mäta hela tiden nu och ta medicin morgon å kväll, men man får ju extra ultraljud 1-2 ggr/månaden så ngt positivt i detta.