• Emiliaaap

Min dotter stelnar till och håller andan????????

Min dotter har sen 2 månader tillbaka fått tillfällen där hon stelnar till,slår ut armarna och håller andan..

I början kom de efter rotavaccinet i samband med att hon hade väldiga smärtor i magen.

Vi va inne på barnakuten o sov över många nätter .

Sedan dess är det absolut inte varje dag men kommer lite då och då .. t.ex. när vi går i trappor, byter bär ställning eller bär bilstolen..

Har någon haft liknande .. varför blir de så?

Kan de vara så att hon är mer känslig vissa dagar för höjd osv?

• Svar på tråden Min dotter stelnar till och håller andan????????
  • Anonym (Mororeflexen)

Menar du mororeflexen som alla barn har?

• Ragges morsa

Mellan 0 - 8 månader gjorde min dotter så några gånger i veckan. Det hände alltid när hon var i famnen, oftast hos andra än oss föräldrar. Vi tror att hon blev rädd och att det var hennes sätt att visa det. Hon gjorde det bland annat när vi gick upp eller ned för trappor med henne i famnen. Hon kunde även göra det om vi bar henne i babyskyddet. När hon var i andra famnar tror vi att de bara höll henne ?fel?.

Hon blev alltid röd i ansiktet, spände sig i någon grimasch, höll andan och sträckte ut armarna. Hela hennes kropp blev stel i några sekunder. När sekunderna gått började hon gallskrika och blev slapp i kroppen igen.

Vi låg inne en natt på sjukhus där de tog urin- och blodprover. Hon fick även skannas för att utesluta epilepsi. Allt såg normalt ut! Nu är hon 13 månader och gör inte så länge, utan kan vara i folks famnar, bäras i trappor och ställas inför andra rädslor utan att spänna sig.

Jag förstår din oro, men tycker det låter precis som min dotter!

• Emiliaaap

Ja men exakt så , fast även i vår famn ..

Hon gör de oftast om jag tar henne från ner till upp på axeln eller från in till mig till utåt ..

Men de kan ibland gå 1 vecka utan att hon gör de sen kommer de ibland nån gång om dagen.

Skulle väll säga att hon är känsligare o perioder..

Tack för svar?

• Ragges morsa
    Emiliaaap skrev 2021-05-31 23:13:24 följande:

Ja men exakt så , fast även i vår famn ..

Hon gör de oftast om jag tar henne från ner till upp på axeln eller från in till mig till utåt ..

Men de kan ibland gå 1 vecka utan att hon gör de sen kommer de ibland nån gång om dagen.

Skulle väll säga att hon är känsligare o perioder..

Tack för svar?

Ja, hon kunde göra det i vår famn också men vi lärde oss till slut signalerna som visade att hon höll på att börja krampa. Så vi lärde oss att avleda det hela genom att byta position på henne eller typ ge henne en kram. Ofta krampade hon när hon tittade ?utåt?.

Om ni har varit hos läkare och de inte såg något så skulle jag säga att ni kan vara lugna. Vissa bebisar verkar bara reagera så när de blir rädda eller obekväma. Fick höra att min svärmors kollegas barn gjort likadant som spädbarn.

Kram!
Svar på tråden Min dotter stelnar till och håller andan????????