• Anonym (Ts)

Hjälp! Mitt x och hans nya är i en toxic relation

Hejsan! Ska försöka göra en lång historia kort! Jag (37)och mitt ex(30) har en dotter som vi har gemensam vårdnad om.

Hon är snart 6 år och vi separerade när hon var ca 4 år. Efter ett tag träffade han en ny tjej, detta fick jag reda på från våran dotter. Jag blev jäkligt besviken på att hon fick vara budbäraren men sen var det inte så mycket mer än så.

Vi kom överens om att den nya skulle intruduceras långsamt, jag ville gärna också träffa henne och allt var frid och fröjd. Tills soc kontaktar mig.

Då visar sig det sig att polisen blivit tillkallad till mitt ex lägenhet pga av bråk i lägenheten (det är då han och hans nya som bråkar) och när polisen kommer dit finner dom även cannabis. Tack och lov var inte min dotter hos mitt ex när allt detta hände men all min tillit, respekt och allt försvann denna dagen.

Sen började det ett kaos. Han gör slut med sin nya, varpå hon tar kontakt med mig och berättar hur mitt ex tagit benzo en av dom två gångerna hon träffade våran dotter, och då hade han däckat så hon hade fått tagit hand om våran dotter själv.

Jag tar upp allt detta med soc, han får göra narkotika test i ca 7mån, (Han pissar rent hela tiden) Han får bara träffa våran dotter hos sin mamma i ca 4mån. Samtidigt så fortsätter dom sitt förhållande. Av och på, av och på.

Han råkar fick ringa mig och jag hör bara världens psykosgräl och dom båda som skriker som galningar en annan gång är våran dotter med när mitt ex blir utskälld va en manlig granne för dom för sånt liv och blir jätterädd. Under hela den här resan som har varit ca 1 år så har mitt ex hyffsat hållt med mig om att det inte är bra att blanda in våran dotter i deras förhållande. Och dom gjorde "slut" senast för 2 mån sen och då kontaktade hon mig igen bara för att säga att mitt ex glömt hans mobil på jobbet, vilket jag tyckte va väldigt märkligt.

Men allt ändrades igår. Nu vill han ta ett sammarbetssamtal på familjerätten så att våran dotter kan träffa hans nya som jag ju totalt motsätter mig till.

Men vad har jag egentligen för rättigheter? Han har ju faktiskt gjort allt som han ska. Pissat rent. Gått på samtalstöd. Och "jobbat" sig tillbaka halvt till mitt förtroende. Men jag kände hur det krascha igår.

För hur kan man vilja blanda in sitt barn i något så ostabilt. Jag trodde han hade fattat. Han hävdar ju dock att "nu är det andra bullar" men det har han ju sagt ca 20 ggr förut utan att överdriva. Så hur f*n ska jag tänka? Agera? Vet att min oro är befogad men så kanske även hans och deras "andra chans" är med våran dotter?

Kan förövrigt säga att jag på ett sätt tycker om hans nya, hon verkar väldigt snäll och våran dotter tyckte mycket om henne även om det bara var ca 3 ggr dom hans ses.

Min största oro är att dom ska ta droger igen eller bråka så galet framför vårat barn. Sen känner jag mig obekväm med att hon är gränslös, då hon kontaktar mig och även pratade med mig om hela hennes tuffa barndom, självmordstankar, etc.

Äh fy f*n vilken soppa. Mitt huvud exploderar

• Svar på tråden Hjälp! Mitt x och hans nya är i en toxic relation
  • Anonym (Ts)

Det kommer jag definitivt göra

• Anonym (Avvakta)

Jag förstår att det är en stressande situation, man vill ju sitt barns bästa i alla lägen, men ditt ex sätter ju inte er dotters väl och ve i första rummet här. Han sätter sina egna önskemål och det han vill i första rummet.

Eftersom han har skött sig och gjort allt som han ska så finns det inte så mycket du kan göra, utan du måste samarbeta så gott det går. Jag förstår verkligen att du känner att det bästa hade varit om han lämnade er dotter utanför den där relationen. Men eftersom han inte vill det så kan du inte göra annat än att samarbeta. Det kommer säkert uppstå fler kaosartade situationer i denna soppa och då får ni ta det när det kommer. Hur ofta är dottern hos sin pappa? Hur ofta vill han att hon ska vara där?

Även om du känner att hans nya flickvän kan vara gränslös på ett sätt eftersom hon berättade om sin egna uppväxt, så tycker jag att du ska vara glad över att hon faktiskt har brytt sig om att kontakta dig. Hon vill uppenbarligen er dotter väl och det är verkligen något att vara glad för. Så man kan väl säga såhär, samtidigt som ditt ex relation med sin nya flickvän är toxic, så skulle inte din dotter kunna fara illa hos sin pappa utan att du får reda på det. Ditt ex verkar vara lite opålitlig när det kommer till festande och temperament. Om det tar slut med denna flickvännen så kanske han skaffar en ny flickvän som inte bryr sig om att kontakta dig när hon ser missförhållanden hos pappan.

Så, gör ingenting, samarbeta så gott det går, var glad för att hans nya bryr sig om er dotter och agera först när nya kaos-situationer uppstår.

• Pope Joan II

Menar du att han började med droger efter att ni brutit upp ur er relation? Har du också missbruksbakgrund?

Shit for brains k + E
Svar på tråden Hjälp! Mitt x och hans nya är i en toxic relation