• Hopefully

    Min son får panik när jag hälsar på andra.

    Hej! Jag har en treåring som får panik när jag hälsar på andra. När vi är ute och jag vinkar och ler åt människor jag känner blir min son riktigt arg. Och panikskriker NEEEJ. Han kan säga saker som ? nej mamma inte skratta? och han menar alltså att jag ler åt andra. Hemma får inte jag och hans pappa skratta med varandra utan att han blir upprörd. Jag upplever inte att han blir lika arg på sin pappa som han blir på mig när jag pratar med andra. Börjar bli pinsamt.

    Jag undrar om någon annan som har varit med om liknande saker med sina barn?

  • Svar på tråden Min son får panik när jag hälsar på andra.
  • Anonym (S)

    Jo det är normalt i den åldern att ha ett ägandebehov kring föräldrarna. Förklara att det är ok om mamma och pappa pratar, pussas, skrattar, att det är ok att ni hälsar på andra, är glada och kanske har en kort pratstund med människor ni möter. Visa att ni fortfarande erkänner hans existens genom att ge ögonkontakt och några enkla ord. Det krävs träning.

    Min son kunde skrika ordentligt som bebis om jag ens stannade barnvagnen, jag tränade honom medvetet genom att på promenader stanna och låta honom skrika av sig tills han märker att 1) han överlever och 2) det är inte han som bestämmer när vi går vidare. Samma mönster kommer att återkomma i olika åldrar. Det är vanliga utvecklingssteg där de återigen behöver den där bekräftelsen att mamma/pappa fortfarande finns där, och vilka gränser som gäller.

  • Anonym123456789234
    Hopefully skrev 2021-05-30 17:25:31 följande:

    Hej! Jag har en treåring som får panik när jag hälsar på andra. När vi är ute och jag vinkar och ler åt människor jag känner blir min son riktigt arg. Och panikskriker NEEEJ. Han kan säga saker som ? nej mamma inte skratta? och han menar alltså att jag ler åt andra. Hemma får inte jag och hans pappa skratta med varandra utan att han blir upprörd. Jag upplever inte att han blir lika arg på sin pappa som han blir på mig när jag pratar med andra. Börjar bli pinsamt.

    Jag undrar om någon annan som har varit med om liknande saker med sina barn?


    Har troligtvis med åldern att göra. Men om det inte går över så utred han för autism, vi har en tendens att uttrycka allt vi tycker:) men jag tror nog att han helt enkelt är liten och älskar sin mamma och vill ha dig för sig själv<3 :)
Svar på tråden Min son får panik när jag hälsar på andra.