Klarar sig en katt själv, från att vara van vid vid en annan katt?
Hej!
Jo som rubriken lyder så undrar jag om en katt kan klara av att vara själv ifrån att vara van att vara med en katt till.
Jag har i dagsläget 2 stycken honkatter. Det är en mor och en dotter 6 och 4 år gamla.
Det har funkat okej, men dottern är super skygg, svårlärd, äter allt annat än kattmat (plast) och allmänt svår.
Det största problemet är under löpning, katten kan inte jama utan ger ifrån sig ett fruktansvärt läte under nätterna. Detta har nu pågått i 3 månader från att förra året vara 1-2 veckor.
Förra året bodde jag helt själv från och med januari till sista december tills jag flyttade ihop med en kompis pga jag fick jobb på annan ort och behövde snabbt boende. Och ända tills idag har kattens beteende varit densamma, skygg och svår att ha o göra med.
Löpningen vet jag säkerligen löser sig med kastrering, men det är beteendet överlag som är svårt och jag och min far har spekulerat över att det är inavel.
Så fort man kommer innanför dörren flyr hon under soffan och är där till kvällen. Blicken i katten är helt borta och trä knappt en förstår hur man äter.
Modern är super underbar! Pratglad, kelig, förståelig och lättsam att ha o göra med.
Som det ser ut nu kommer jag flytta ihop med flickvännen och hennes dotter, och det jag tänker är hur svårt det kommer bli med den lilla katten.
Har velat över beslut att lägga pengar och tid samt energin på kastrering och hoppas något lugnar ner sig. Men även velat om beslutet att tyvärr ta bort henne. Då det känns att katten inte mår bra även med så mycket kärlek jag försöker ge henne.
Mamman och dottern verkar inte vara super engagerade i varandra sedan jag tog över dom mars förra året.
Så det jag egentligen undrar över är, kan en katt som är van vid att vara med en annan katt klara av att vara själv?
Tjejen jobbar mycket hemma, så det "sällskapet" finns. Men kommer ju inte finnas för alltid tyvärr.
Hoppas inte folk ser mig som en martyr eller svin i att jag överväger avlivning, men ser det som det bästa för henne då det känns som på nått sätt som hon lider.