• redaf

Magknip och utslag 1 månads bebis

Tjenare familjeliv, Redaf i farten igen med massa frågor

Vi upptäckte att D-droppar från ACO (oljebaserade) gav våran bebis magknip och tog då bort dom och hon blev lugn och glad liten tjej som sov länge och åt mycket till skillnad från innan.. Vi höll upp d-dropparna i ca 4 dagar och märkte genast att dagen efter så blev det betydligt bättre..

Vi testade då att ge Vattenlösliga d-droppar måndag den 17 maj och den dagen var lugn och fin, dagen efter så körde vi D-dropparna igen och då började skriket (ACOS vattenbaserade) och det visade sig innehålla massa skit som oljebaserade inte gjorde.. och sen i tisdags så har hon haft magknip, sover inte alls mycket, gnyr och bråkar vid bröstet varje kväll och under dagarna är hon orolig.. I samma veva så visade sig att min sambo tog Probi mage som är mjölksyrebakterier och det berättade hon några dagar senare och eftersom vi inte tagit d-droppar sen tisdags och det fortfarande inte har blivit bättre så undrar jag ifall det kan vara hennes tabletter som hon tagit och att dessa mjölksyrebakterier överförts via amningen till vår unge? för har nämligen läst att mjölksyrebakterier kan orsaka magknip? 

Ska tilläggas att hon inte tagit dessa tabletter sen i torsdags och vår unge har fått otroligt mycket utslag i ansiktet den senaste veckan, ser ut som nässelutslag och vi har kontrollerat maten, ingen parfym eller sköljmedel samt parfymfri tvättmedel osv osv.. så jag börjar undrar om det är dessa jävla pillren som sambon knaprat som orsakat detta.. ? vad tror ni ? börjar bli lite desperat då våra ideer börjar ta slut, Vet att semper har d-vitamin som innehåller mjölksyrabakterier ? brukar dessa ge magknip och utslag? i form av röda små prickar i ansiktet runt kinden upp mot skalpen samt runt halsen.. 

Mvh Desperat fader

• Svar på tråden Magknip och utslag 1 månads bebis
  • redaf

Samtidigt undrar jag om det kan vara mjölkprotein allergi? men borde inte det märkts från början när hon började amma? och eftersom d-dropparna uppenbarligen gjorde sitt yttersta för att jävlas med vår dotter iom att alla problem löstes så fort vi tog bort dom och att mjölksyrebakterier ska ju vara bra för magen och inte tvärtom så var min sista gissning att det kunde vara mjölkproteinallergi? eftersom det ger utslag och magknip. dock bajsar hon bra, men kan det utvecklas senare i livet eller är det något man är allergisk mot från början och sen växer bort?

• redaf

Samtidigt undrar jag om det kan vara mjölkprotein allergi? men borde inte det märkts från början när hon började amma? och eftersom d-dropparna uppenbarligen gjorde sitt yttersta för att jävlas med vår dotter iom att alla problem löstes så fort vi tog bort dom och att mjölksyrebakterier ska ju vara bra för magen och inte tvärtom så var min sista gissning att det kunde vara mjölkproteinallergi? eftersom det ger utslag och magknip. dock bajsar hon bra, men kan det utvecklas senare i livet eller är det något man är allergisk mot från början och sen växer bort?

• AMCG

Jag hade vän som fick ett barn med mjölkproteinallergi. Det upptäcktes tillslut efter många turer. Det barnet fick just utslag. Mamman kan testa mjölkfri kost (det gjorde min vän och det gick hur fint som helst).

Ni kan testa att ge fiskleverolja/tran istället för D-droppar.

• AMCG
    redaf skrev 2021-05-22 14:10:05 följande:

Mjölkproteinallergi debuterar oftast innan 6 månaders ålder och de flesta växer bort den (dock ej min väns barn).
Svar på tråden Magknip och utslag 1 månads bebis