• Anonym (funderar)

Någon som arbetar som åklagare/advokat/eller kan svara,

För 27 år sedan blev jag utsatt för våldtäcksförsök av min min dåvarande systers pojkvän. Likaså två av mina syskon.
    Detta anmäldes aldrig för vår mor trodde oss inte o min syster vart så ledsen 
    o kär. Detta trots att vi berättade vid olika tillfällen, ovetandes om varandras händelser.

I början av året fick jag veta att samma person hade häktats för våldtäkt o misshandel på sitt barn o igår fick jag veta att han hade blivit dömt till fängelse.
    Jag vart så lättad o glad att han inte kommit undan denna gången.

Nu är min undran....om jag hade tagit kontakt med åklagaren när jag fick veta detta, hade de då gjort någon skillnad....straffat tycker jag är lågt?
    Om denna personen överklagar, skulle min berättelse då göra skillnad, eftersom det skulle visa att han gjort detta förut även om det inte gick så långt den gången?
    Kan jag ringa eller skriva anonymt o fråga dessa sakerna till åklagaren utan att jag startar en cirkus jag inte klarar av?
    Kan jag ta kontakt med damen på socialtjänsten o berätta o att hon för det vidare?
    27 år är långt tid så det kanske inte gör någon skillnad om jag berättar eller förblir tyst. Jag trodde jag hade mer tid på mig att *träda fram* men tydligen fick jag veta detta för sent. .

• Svar på tråden Någon som arbetar som åklagare/advokat/eller kan svara,
  • Anonym (Nej)

Inte ett dugg. Du kommer med en overifierbar historia 27 år senare, det skulle inte göra någon som helst skillnad tyvärr. Varken inför den rättegången eller någon kommande. Oavsett om du ringer anonymt eller med namn kommer de ta det vidare, om du är anonym kommer de inte ens tänka på det fem minuter senare. Om du ringer soc så leder det inte heller till nånting

Du skulle ha "trätt fram" samma dag det hände. Gått till polisen själv. Tagit med dina syskon. Kontaktat soc. Pratat med en lärare (om du var i den åldern). Nånting. Nu är det FÖR SENT FÖR ALLTID.

Lägg det bakom dig och fundera på om du behöver terapi.

• Anonym (funderar)
    Anonym (Nej) skrev 2021-05-21 10:47:33 följande:

Inte ett dugg. Du kommer med en overifierbar historia 27 år senare, det skulle inte göra någon som helst skillnad tyvärr. Varken inför den rättegången eller någon kommande. Oavsett om du ringer anonymt eller med namn kommer de ta det vidare, om du är anonym kommer de inte ens tänka på det fem minuter senare. Om du ringer soc så leder det inte heller till nånting

Du skulle ha "trätt fram" samma dag det hände. Gått till polisen själv. Tagit med dina syskon. Kontaktat soc. Pratat med en lärare (om du var i den åldern). Nånting. Nu är det FÖR SENT FÖR ALLTID.

Lägg det bakom dig och fundera på om du behöver terapi.

Har tänks att det är så.
    Jag berättade för skolsköterskan som sa att jag skulle prata med min mor igen, vilket jag gjorde utan att hon brydde sig. För sent att berätta vad han har gjort, är det inte, men att det ger någon konsekvens förstår jag ju att det är för sent.
    Jag har gått i terapi nu i vuxen ålder men när jag fick veta detta så kom minnena fram o tanken....tänk om.....
    Jag är tacksam att han äntligen åkte dit. 
Svar på tråden Någon som arbetar som åklagare/advokat/eller kan svara,