SvenOlsson skrev 2021-05-21 12:24:26 följande:
"När det gäller barn som kommit till genom assisterad befruktning anses den man som har samtyckt till inseminationen eller befruktningen utanför mammans kropp vara pappa till barnet."
www.mfof.se/faderskap-och-foraldraskap/faderskap.html
Det vill säga, din fd sambo tog på sig ansvaret som barnets pappa redan när han gick med på att du inseminerades. Jag tror den regeln bara gäller de som inseminerats på klinik, där donatorers anonymitet gör att det aldrig kan finnas någon annan fader. De få gånger jag donerat direkt till straighta cis-par har vi oftast skrivit kontrakt där kvinnans man åtagit sig det juridiska ansvaret redan innan vi börjat försök. Peppar peppar kommer jag aldrig behöva prova om de avtalen skulle skydda mig som donator från juridiskt ansvar.
Självstående mammor har rätt till underhållsstöd genom Försäkringskassan, men det är värt att fastslå att din fd sambo blir barnets juridiska fader så att barnet ges arvsrätt efter honom. Fast du måste vänta till barnet är fött innan du kan börja den processen. Personalen på familjerätten kan säkert hjälpa dig med de konkreta stegen sen när du blir kallad till möte med dem.
Dina papper är inte värda något alls. Barnet är avtalspart. Inte mamman. Socialtjänsten har en långt gående skyldighet att för barnets räkning utreda och fastställa faderskapet. Det är inget mamman och du kan avtala bort.
Papper du skriver med kliniker i Sverige är bindande. Där finns det särskild lagstiftning angående spermadonatorer.
Har svårt att se att den lagstiftningen gäller för kliniker utomlands. Är liksom omöjligt att hålla koll på utrikes kliniker och godkänna dom.
Däremot lägger Socialtjänsten ner en utredning om faderskap om dom får ett papper från en utrikisk klinik. Dom vet att det är meningslöst att utreda saken.