• Anonym (/.:.TS.:.\)

Hjälp! Kan han tvinga mig att sälja?

Hej!

Hoppas någon här med erfarenhet eller riktig kunskap kan hjälpa mig ang. detta. Helst inga killgissningar för gissa och hoppas är ju inte sanningen.

Frågan gäller om min blivande exmake kan tvinga mig sälja huset vi äger tillsammans, utan mitt medgivande.

Så, bakgrund:

Min man och jag ska skiljas. Vi äger allt tillsammans. Men ingenting är påskrivet än för jag vill veta all fakta först.

Vi har ett barn ihop, född 16, som ska bo växelvis mellan oss.

Tanken är att jag med hjälp av mina föräldrar ska köpa ut min man. Han vill att vi ska värdera huset och erbjuda honom en summa. (Han vill dock inte säga vad han själv tänkt är hans smärtgräns för att inte ge oss idéer).

Men han hotar med att säga att om han anser att värderingen inte är tillräckligt hög, bestämmer han att vi ska sälja istället, för att försöka få så mycket som möjligt i vinst.

Även om det inte ens är säkert att det blir så högt han hoppas.. Vi har båda lite koll på värderingar och slutpriser i samma gata som vi bor på. För att ni ska förstå hur han tänker, och varför jag tycker det är lite orimliga förhoppningar: en 5 rummare, lika dant hus som vi bor i med samma renovering, med ovanvåning och stor trädgård gick för 2,8 miljoner. Vi har däremot en enplans med endast 3 rum.. och han tror vi skulle kunna få 3,5 miljoner minst..

Tycker han är lite naiv (eller ännu värre - vill sätta mig i skiten för att jag vill bo kvar). Han har en jobbig attityd mot mig men jag försöker hålla mig kall. Han tycker att vi försöker lura honom på pengar genom att köpa ut honom..

Och jag vill bo kvar av många anledningar:

För vi bor granne med mina föräldrar, vår son har vuxit upp i detta huset, vi har 100 meter till förskolan, jag jobbar i samma kommun och kommer inte behöva bil, kommer ha svårare (än honom) att hitta en ny bostad, p.g.a. bl.a. stora inkomstskillnader och läget är idealiskt för mitt liv.

Har ju läst lite frågor och svar här och där men tycker det är svårt att hitta något jag riktigt kan relatera till..

Men, vad gäller? Har jag rätten på min sida? Kan han tvinga mig att gå med på en försäljning även om jag inte vill och dessutom kan köpa ut honom. (För en rimlig summa baserad på värderingen såklart).

Att han skulle köpa ut mig är inget allternativ eftersom han inte kommer få så höga lån alldeles själv så han kan ta över mina. (Mina föräldrar hjälper som sagt mig, men han står själv och har inte möjligheten till så stort låns Dessutom har han gjort sig väldigt mycket ovän med mina föräldrar när han hotade mig och kallade mig för glåpord inför vårt barn... så de finns ju inte ens på kartan.

Hursomhelst..

Hoppas någon kan hjälpa mig få klarhet och känna eventuell lättnad.

• Svar på tråden Hjälp! Kan han tvinga mig att sälja?
  • Anonym (Hyr bostad)

Hej! Jag har tyvärr ingen erfarenhet av bostadsrätter (vid hyres hade du däremot kunnat ha rätten att ta över den om du kunnat visa att du hade störst behov av den) men skulle rekommendera dig att så snart som möjligt kontakta en jurist och rådfråga där för att få ordentligt svar och ligga före honom i processen.

Det låter som han är väldigt naiv i vad han kan tänkas få för den, men förvisso har ju också bostäder gått upp nu. Sen, ju mer ni får för den desto mer kan du få också. Finns där mycket annat till försäljning om det skulle bli så att ni tvingas sälja? Kanske bud på att börja kika på det också för att förbereda dig litw

• sextiotalist

Om han ska tvinga dig att sälja (han kan inte bedriva försäljningen själv) så måste han gå till tingsrätten och kräva försäljning, troligen offentlig auktion. Så om han tror att det blir ett bättre deal för honom så misstänker jag att han kommer gå på en nit
    Du kan väl fråga honom om han tror att det kommer bli mer pengar för honom om han driver det till tingsrätten med alla de kringskostnader och tiden som det tar (och även räntor, amorteringar, skatt etc)

• Anonym (Z)

Här finns lite att läsa på länken. Råder dig att ta kontakt med en familjejurist omgående. Tänk också på att ta in flera, oberoende mäklare för värderingen - det finns lika många tyckanden som det finns mäklare - och ta sen ett snitt av värderingarna.

Även om ni lägger ut huset på öppna marknaden så står det dig fritt att lägga bud och köpa det. Om ni gör så slipper du risken för tugg från hans sida om att du skulle ha fått det för billigt.

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/flytta-isar-skilja-sig--separera/kan-min-make-tvinga-fram-en-forsaljning-av-var-gemensamma-bostad-vid-aktenskapsskillnad/

Anonym (Hyr bostad) skrev 2021-05-18 13:13:27 följande:

Hej! Jag har tyvärr ingen erfarenhet av bostadsrätter (vid hyres hade du däremot kunnat ha rätten att ta över den om du kunnat visa att du hade störst behov av den) men skulle rekommendera dig att så snart som möjligt kontakta en jurist och rådfråga där för att få ordentligt svar och ligga före honom i processen.

Det låter som han är väldigt naiv i vad han kan tänkas få för den, men förvisso har ju också bostäder gått upp nu. Sen, ju mer ni får för den desto mer kan du få också. Finns där mycket annat till försäljning om det skulle bli så att ni tvingas sälja? Kanske bud på att börja kika på det också för att förbereda dig litw

Tack för svar!

Jag ska kontakta en jurist tänkte jag. Men vill först ha ett 100% svar från banken, eller en bekräftelse på att jag till 100% kan ta över lånen med hjälp av mina föräldrar. Det är ju typ klart, men är rädd något ska dyka upp o sätta käppar i hjulen. Och är så rädd att göra fel så vill dubbelkolla o trippelkolla innan jag orkar ta kontakt med en jurist.

De hus som sålts i samma gata (vi bor i friköpta radhus) har gått för runt 2,8-3,1. Men de är alla minst 4 or eller 5 or och har alla ovanvåning. Så jag tycker inte hans förhoppningar är rimliga.

För mig är inte pengarna viktiga, utan huset. Jag har väldigt svårt för förändringar.. jag har även en del diagnoser som påverkar mig på olika vis. Huset är liksom mitt hem. Kan inte ens tänka mig bo någon annanstans utan att få väldig ångest. Förutom att eventuellt flytta hem till mina föräldrar igen... Huset är min borg och trygghet..

Så det låter kanske sjukt men inte ens om vi kunde sålt för 3,5 hade jag velat.. och förstår om ingen förstår att jag känner så..
    sextiotalist skrev 2021-05-18 13:15:29 följande:

Om han ska tvinga dig att sälja (han kan inte bedriva försäljningen själv) så måste han gå till tingsrätten och kräva försäljning, troligen offentlig auktion. Så om han tror att det blir ett bättre deal för honom så misstänker jag att han kommer gå på en nit

Du kan väl fråga honom om han tror att det kommer bli mer pengar för honom om han driver det till tingsrätten med alla de kringskostnader och tiden som det tar (och även räntor, amorteringar, skatt etc)

Ungefär såhär jag tänkt med!

Tack så mycket för svaret! :)
    Anonym (Z) skrev 2021-05-18 13:22:14 följande:

Här finns lite att läsa på länken. Råder dig att ta kontakt med en familjejurist omgående. Tänk också på att ta in flera, oberoende mäklare för värderingen - det finns lika många tyckanden som det finns mäklare - och ta sen ett snitt av värderingarna.

Även om ni lägger ut huset på öppna marknaden så står det dig fritt att lägga bud och köpa det. Om ni gör så slipper du risken för tugg från hans sida om att du skulle ha fått det för billigt.

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/flytta-isar-skilja-sig--separera/kan-min-make-tvinga-fram-en-forsaljning-av-var-gemensamma-bostad-vid-aktenskapsskillnad/

Tack snälla för svar!

Ja, det är ju ett alternativ.. men om det då skulle gå upp mot 3,5 lär jag inte kunna köpa det.. och sälja till någon annan känns väldigt jobbigt.. även om vi leker med tanken på att vi kanske skulle landa på 3,5.

För mig är inte pengarna viktiga, utan huset. Jag har väldigt svårt för förändringar.. jag har även en del diagnoser som påverkar mig på olika vis. Huset är liksom mitt hem. Kan inte ens tänka mig bo någon annanstans utan att få väldig ångest. Förutom att eventuellt flytta hem till mina föräldrar igen. Och det känns ju som ett steg bakåt... Huset är min borg och trygghet..

Så det låter kanske sjukt men inte ens om vi kunde sålt för 3,5 hade jag velat.. och förstår om ingen förstår att jag känner så.

Men om jag inte har min trygga punkt att landa tillbaka i så får jag väldiga problem med att klara av en vardag. Som sagt. Låter förmodligen konstigt för andra.
  • Anonym (Z)
    Anonym (/.:.TS.:.\) skrev 2021-05-18 13:41:14 följande:

Tack snälla för svar!

Ja, det är ju ett alternativ.. men om det då skulle gå upp mot 3,5 lär jag inte kunna köpa det.. och sälja till någon annan känns väldigt jobbigt.. även om vi leker med tanken på att vi kanske skulle landa på 3,5.

För mig är inte pengarna viktiga, utan huset. Jag har väldigt svårt för förändringar.. jag har även en del diagnoser som påverkar mig på olika vis. Huset är liksom mitt hem. Kan inte ens tänka mig bo någon annanstans utan att få väldig ångest. Förutom att eventuellt flytta hem till mina föräldrar igen. Och det känns ju som ett steg bakåt... Huset är min borg och trygghet..

Så det låter kanske sjukt men inte ens om vi kunde sålt för 3,5 hade jag velat.. och förstår om ingen förstår att jag känner så.

Men om jag inte har min trygga punkt att landa tillbaka i så får jag väldiga problem med att klara av en vardag. Som sagt. Låter förmodligen konstigt för andra.

Jag kan absolut förstå det!! Men väg huset mot att exmaken kommer bråka om vad du betalade d
  • Anonym (Z)
    Anonym (Z) skrev 2021-05-18 13:55:44 följande:

Jag kan absolut förstå det!! Men väg huset mot att exmaken kommer bråka om vad du betalade d

Råkade trycka. Mot att exmaken kommer bråka de närmaste 20 åren om vad du betalade. Ni måste ju kunna samarbeta kring barnen.
  • Sockerikaffet
    Anonym (/.:.TS.:.\) skrev 2021-05-18 13:41:14 följande:

Tack snälla för svar!

Ja, han kan tvinga fram en försäljning på den öppna marknaden, men där kan du också lägga bud på huset. Den bästa värderingen får ni ju ändå av att faktiskt lägga ut det på marknaden och låta dig buda mot andra. Om den skulle gå upp till en väldigt hög summa så är ju det det faktiska värdet. Samma sak om priset blir lågt.
  • sextiotalist
    Sockerikaffet skrev 2021-05-18 14:01:03 följande:
    Ja, han kan tvinga fram en försäljning på den öppna marknaden, men där kan du också lägga bud på huset. Den bästa värderingen får ni ju ändå av att faktiskt lägga ut det på marknaden och låta dig buda mot andra. Om den skulle gå upp till en väldigt hög summa så är ju det det faktiska värdet. Samma sak om priset blir lågt.
    Om ts känner att det är en väg, så tycker jag att hon ska upplysa sin man att han får ta allt, mäklarkontakt, visning, städning, styling. 
Svar på tråden Hjälp! Kan han tvinga mig att sälja?