Hjälp! Kan han tvinga mig att sälja?
Hej!
Hoppas någon här med erfarenhet eller riktig kunskap kan hjälpa mig ang. detta. Helst inga killgissningar för gissa och hoppas är ju inte sanningen.
Frågan gäller om min blivande exmake kan tvinga mig sälja huset vi äger tillsammans, utan mitt medgivande.
Så, bakgrund:
Min man och jag ska skiljas. Vi äger allt tillsammans. Men ingenting är påskrivet än för jag vill veta all fakta först.
Vi har ett barn ihop, född 16, som ska bo växelvis mellan oss.
Tanken är att jag med hjälp av mina föräldrar ska köpa ut min man. Han vill att vi ska värdera huset och erbjuda honom en summa. (Han vill dock inte säga vad han själv tänkt är hans smärtgräns för att inte ge oss idéer).
Men han hotar med att säga att om han anser att värderingen inte är tillräckligt hög, bestämmer han att vi ska sälja istället, för att försöka få så mycket som möjligt i vinst.
Även om det inte ens är säkert att det blir så högt han hoppas.. Vi har båda lite koll på värderingar och slutpriser i samma gata som vi bor på. För att ni ska förstå hur han tänker, och varför jag tycker det är lite orimliga förhoppningar: en 5 rummare, lika dant hus som vi bor i med samma renovering, med ovanvåning och stor trädgård gick för 2,8 miljoner. Vi har däremot en enplans med endast 3 rum.. och han tror vi skulle kunna få 3,5 miljoner minst..
Tycker han är lite naiv (eller ännu värre - vill sätta mig i skiten för att jag vill bo kvar). Han har en jobbig attityd mot mig men jag försöker hålla mig kall. Han tycker att vi försöker lura honom på pengar genom att köpa ut honom..
Och jag vill bo kvar av många anledningar:
För vi bor granne med mina föräldrar, vår son har vuxit upp i detta huset, vi har 100 meter till förskolan, jag jobbar i samma kommun och kommer inte behöva bil, kommer ha svårare (än honom) att hitta en ny bostad, p.g.a. bl.a. stora inkomstskillnader och läget är idealiskt för mitt liv.
Har ju läst lite frågor och svar här och där men tycker det är svårt att hitta något jag riktigt kan relatera till..
Men, vad gäller? Har jag rätten på min sida? Kan han tvinga mig att gå med på en försäljning även om jag inte vill och dessutom kan köpa ut honom. (För en rimlig summa baserad på värderingen såklart).
Att han skulle köpa ut mig är inget allternativ eftersom han inte kommer få så höga lån alldeles själv så han kan ta över mina. (Mina föräldrar hjälper som sagt mig, men han står själv och har inte möjligheten till så stort låns Dessutom har han gjort sig väldigt mycket ovän med mina föräldrar när han hotade mig och kallade mig för glåpord inför vårt barn... så de finns ju inte ens på kartan.
Hursomhelst..
Hoppas någon kan hjälpa mig få klarhet och känna eventuell lättnad.