9mån, vill inte sova
Vi har problem vid läggning, sonen vill inte sova. Han sover i vår dubbelsäng. Antingen sover nån av oss där med honom eller så sover han själv. Det börjar bra med rutinen, tvätt o tandborstning, blöjbyte och han är trött och redo för sängen. Ammar honom sedan men han somnar liksom inte, hur länge jag än sitter med honom. Har försökt lägga ner honom tidigt, sent, mittemellan osv men allt slutar med att han ändå sätter sig upp klarvaken i sängen och vill leka. Vi har det mörkt i rummet och jag låtsas sova och ger ingen respons när han vill leka. Slutar i att han klöser mig i ansiktet, drar mig i håret, nyps och biter mig överallt han kommer åt, vilket gör ont såklart! Han liksom river tag i mungipor, näsborrar, ögonlock, borrar in naglarna i halsen.. Sen blir han ledsen och jag ammar om, han lugnar sig men somnar ändå inte. Lägger ner honom igen och antingen somnar han efter en stund eller så börjar allt om igen. Tror vi kan hålla på i 2-3 timmar. Varje kväll. Han är snällare mot sin pappa, som får ta över när jag inte orkar mer.
Pojken sover ett par timmar efter frukost på fm och sedan 1-1,5 timme till på em, runt kl 15. Ibland bara 40 min vid 18-tiden. Ingen skillnad på hur kvällarna blir för oss..
Någon som snälla har tips? Andra sömnrutiner på dagen? Hur visar jag honom att han inte får göra så, när han gör illa mig? Förstår han ens? Vad gör jag för fel? Vad behöver han? Varför är han snällare/mer medgörlig mot pappan?