• Helenis1234

Barnvagn

Jag och min sambo väntar vårt första barn och det är väldigt roligt och spännande . Vi behöver köpa en vagn vilket jag tycker är svårt vad ska vi välja för något?

Vi bor ute på landet med grusvägar så den behöver vara stabil och kunna köra på skogsvägar/ grus mm.

Vi har en liten bil så den behöver kunna få plats i en Toyota yaris????

Jag och sambon är jämnlånga om det är relevant..

Vad är det för tillbehör som är viktiga?

Regnskydd förstår jag, bilstol vad mer behövs?

Vad är egentligen ett babyskydd?

Det känns lite överväldigande ( hormoner????) och vi får lite panik när vi börjar googla

Vi har än så länge gott om tid att köpa vagn är endast i vecka 18 men det känns som att jag vill ta tag i detta så det blir klart

Så vad har ni för bra tips ni som bor på landet?

Tacksam för svar ????

• Svar på tråden Barnvagn
  • Jag är bara jag

Babyskydd är den första bilbarnstolen de sitter i från de är nyfödda tills ca de är ett år- eller uppnått en viktgräns. Sen blir det bakåtvänd bilstol. Vi har bara använt retrovagnar så de moderna vet jag inget om. Man måste inte köpa allt nytt. Begagnat duger- utom just när det gäller babyskydd som bör köpas nytt. Myggnät till vagnen är bra att ha om babyn ska sova utomhus sommartid. Det behöver ni ju däremot inte i år. Åkpåse till vintern.

Köp hellre för lite och komplettera när vi absolut vet att ni behöver nåt. Det är annars lätt att förköpa sig på saker man tror en bebis behöver och sen inser man att man aldrig använder det.  Glad

• Anonym (E)

Grattis!

Babyskydd har du de första 6-9mån innan barnet byter till annan bilstol.

Tips är att åka in och klämma och känna på vagnarna, jag valde 4 fast hjul pga terrängen jag gick mycket i, men den tog hela bagaget och idag hade jag valt en annan vagn (jag har en crush på babyjogger city select där man kan ha barnet mot sig länge). Tänk på att en del av vagnarna bara kan ha barnet framåtvänd när denne använder sittdelen.

En del tycker det är jättebra att kunna sätta fast babyskyddet på vagnen medan andra inte alls använder en sådan funktion.

Gå inte på allt som de försöker sälja till dig när du är gravid, lita på din magkänsla!

• MsFry

Vi hade en Kronan S/Duo som fungerade utmärkt i terräng och på grusvägar (kolla begagnat-marknaden).

Regnskydd och insektsnät till vagnen var jätteviktiga för oss men det beror ju på livsstil.

Vi hade också adaptrar för babyskyddet till barnvagnschassit så att man slipper ta med hela liggdelen om man ska åka och handla tex.

• MsFry
    MsFry skrev 2021-05-15 19:25:22 följande:

Vi hade en Kronan S/Duo som fungerade utmärkt i terräng och på grusvägar (kolla begagnat-marknaden).

Regnskydd och insektsnät till vagnen var jätteviktiga för oss men det beror ju på livsstil.

Vi hade också adaptrar för babyskyddet till barnvagnschassit så att man slipper ta med hela liggdelen om man ska åka och handla tex.

Duo/s heter den visst...
  • Anonym (Q)

Ni skulle behöva en vagn som går att fälla ihop (Vi har en Britax Go Next som går att fälla ihop), just för att få plats med den i bilen. Vi har också en Yaris och bagageutrymmet är väldigt litet. Nu har vi aldrig åkt iväg med vår vagn utan har en extravagn dit vi åker ofta (svärmor) men åker vi någon annanstans så har vi med oss bärsele/sjal.

Jag skulle också rekommendera att du tittar på barnvagn second hand. Det finns så många som köper en sprilans ny vagn och sedan blir den knappt använd då barnet inte gillar att åka vagn eller föräldrarna inte gillade ut den vagnen. Är väldigt vanligt...

Det är en stor djungel det där med vagn. Lycka till!

• Anonym (Y)

Vi använde en Kronan duo/s till dottern som var super, men inte en chans den får plats i bagageutrymmet på en Yaris dock får den plats i en Prius.. vi har nämligen både en Yaris o Prius så vet hur bagageutrymmet ser ut på båda. Babyskyddet används som andra sagt inte så länge upp till ca 6-9 månader. Sen skulle jag rekommendera en Besafe izi plus efter det (dottern hade den upp till ca 4,5år).

Skötbädd är bra o ha (ev. skötbord). O skötdyna/underlägg så man kan byta blöja lite varsom om man är ute osv.

• Anonym (J)

Jag skulle nog satsa på två vagnar.

En liten som går in i bilen och en att ha hemma som har fyra fasta hjul.

Jag kan varmt rekommendera hesba. Ligger bland annat en på marketplace på fb för 500 kronor nu. Detta är fantastiska vagnar. Lättkörda, superbra fjädring (du kan inte hitta bättre på marknaden).

Sälja inte i Sverige längre men går att beställa nya från Tyskland.

Detta är alltså en riktig kvalitetsvagn som är populär i Tyskland men förhållandevis okänd i Sverige och därför mycket lågt andrahansvärde.

Svar på tråden Barnvagn