• Anonym (Stanna eller gå?)

Hjälp! Behöver råd (skilsmässa)

Jag behöver verkligen råd.

Efter många om och men och olika turer sa jag för två veckor sedan till min man att jag definitivt ville separera (sa det första gången för 1 1/2 år sedan)

Problemet är att han har starka narcissistiska drag (verifierat av psykolog) och inte alls förstår att jag tycker det är dåligt eller varför jag ens skulle kunna välja bort något som enligt honom är jättebra.

På grund av detta har jag tidigare blivit som förlamad när jag försökt gå. Får sån panik och kan inte fast jag vill. I alla fall, vi bestämde att vi skulle kämpa sommaren ut och att jag ?lovade? att inte hålla på och göra slut en gång i veckan.

Men nu vet jag inte om jag står ut till augusti. Min man verkar som i ett trollslag tro att allt är toppen, knölar ner sig i sängen brevid mig och vill pussas och kramas medan jag bara känner äckel.

Jag är alltså 1000% säker på att jag vill skiljas men känner samtidigt att det kunde vara klokt att låta sommaren gå och sedan fatta det slutgiltiga beslutet i augusti när det blir enklare med försäljning och flytt.

Vad skulle NI gjort? Hållit god min i elakt spel och lidit några veckor till, eller gått ändå med sommar och semester framför dörren?

• Svar på tråden Hjälp! Behöver råd (skilsmässa)
  • Anonvm

Narcissister är mycket otrevliga varelser...

Börja med att stärka dig själv genom att utbilda dig, lär dig hur dessa fungerar, vilka tekniker de utnyttjar, osv, osv...

Ju mer du lär dig desto bättre rustad står du.

Det finns massor av "självhjälp" videos på youtube, av varierande kvalité.
    De flesta är relativt överens om allt det grundläggande och de flesta lär ut ungefär samma tips för att hantera, dock alltid med lite egen tvist.

• Aliona

Förbered allt utan hans involvering. Hitta en bostad, gör i ordning för flytt, kontakta jurist om du behöver, och sen ställer du honom inför faktum.

• Silverjenny

Slösa inte en sommar till om du redan har bestämt dig. Börja förbereda dig med allt praktiskt, allt du kan göra utan att involvera honom. Och om du hittar ett bra boende till dig själv så flytta ut tidigare, försitt inga bra chanser.

• Anonym (Qwerty)

Beklagar din situation. Förbered allt praktiskt, det tar ganska mycket tid.

Värdera huset, kolla med banken vad du får låna, kolla upp om du klarar dubbla boenden ekonomiskt, ordna ev tillfällig bostad.

Kolla upp alla tillgångar/konton som du kan. Finns det annat som behöver värderas, sommar- /vinterstuga, båt, husvagn?

Kontakta familjejurist, förbered bodelning. Har ni barn? Begär i så fall dom på umgängesschema i samma mål som skilsmässan.

Svar på tråden Hjälp! Behöver råd (skilsmässa)