• Bor utomlands

Fostrets längd

Hej

Jag är i vecka 16 nu och hade ett UL (15V 3 dagar).

Under mina tidigare UL så har tillväxten varit normal men under sista så sa doktorn att han (det är en pojke) bara är 9cm lång. Alla källor som jag hittar säger att han ska vara 11-12 cm så jag är rätt så orolig.

Kan läkaren ha mätt fel? Jag frågade när jag va där om inte 9cm är för lite men då sa läkaren att det va normalt.

Jag har googlat och letat efter svar men jag hittar ingen information alls om för låg tillväxt under 2a trimestern..

i övrigt så såg allt jätte bra ut. Hjärtat såg bra ut och han rörde på sig jätte mycket.

Är det någon som vet vad det kan bero på? Kan det ha varit fel i mätningen eller borde jag oroa mig för att något kanske är fel?

• Svar på tråden Fostrets längd
  • Gasellen87

Om läkaren säger att allt ser bra ut och att längden är normal för veckan så skulle jag inte oroa mig. Att googla gör en bara orolig och nervös. Sen ska man vara medveten om att samma läkare kan mäta flera gånger och få olika längd. Så om olika läkare mätte så skulle de nog oxå skilja något.

Jag har tre barn och vad jag kan minnas så har dem inte varit identiska i tillväxt varken i magen eller utanför. De har även skiljt sig en del både i längd och vikt när de fötts trots att de fötts ganska nära varandra i antal graviditetsveckor.

• Lilant

Skulle inte oroa mig,men mina barn har varit 8,3 och 10 cm i vecka 12. Men dom har varit stora först och sen blivit små ovanligt eftersom alla barn sägs växa likadant fram till vecka 20 :) men på ultraljudet brukar dom ju säga att längden ska motsvara veckan man är i alltså 16 veckor= 16 cm och 20 veckor=20 cm. Men alla barn är olika. Sen så är ju ultraljud inte ett exagt utan en gissning som kan skilja 20% upp eller ner från verkligheten. Finns rätt många historier om att dom på ultraljud fått reda på att dom ska föda en 5-6 kgs Men ut kommer en liten 3 kgs bäbis

• Bor utomlands

Tack så mycket!

Det fick mig att känna mig bättre!

Så som man oroar sig för allt.. haha

Svar på tråden Fostrets längd