• Anonym (Orolig)

Ung tjej hemlös, bor hos missbrukare

Min dotter har en kompis som inte har nånstans att bo. Hon har tidigare bott på behandlingshem, fått nåt slags utslussningsbostad efter det, men där var det "tack o hej, nu får du klara dig själv" efter nåt tjafs om regler som inte följdes (vet inte riktigt hur det var) Kort sagt har denna tjej ingenstans att bo. I korta perioder har hon fått sova hos missbrukare som inte är så trevligt. Min dotter har upplåtit sin soffa då o då, men hon bor trångt ihop med sin kille, så det är inte nån långvarig lösning. Soc hänvisar henne till härbärgen etc. Kan de verkligen inte hjälpa henne att få nånstans att bo?? Hon är bara 18,,,,Finns det inget att göra?

• Svar på tråden Ung tjej hemlös, bor hos missbrukare
  • Anonym (Elle)

Soc kan säkert hjälpa henne, men oftast kommer det med motkrav och det låter ju som att tjejen kanske inte är beredd på det? Med tanke på att hon fick lämna utslussningshemmet pga inte följde deras regler.

Har hon problem med alkohol eller droger tex, så kan de nog kräva att hon ska vara ren för att de ska kunna hjälpa henne.

• Anonym (Lollo)

Om din dotter är utflyttad kanske du har ett rum över? Och då menar jag inte att hon skulle bo gratis utan som vanlig inneboende. Skriver ni ett ordentligt kontrakt borde socialtjänsten kunna hjälpa henne med pengar.

• Steven01

" nåt tjafs om regler" hastar du förbi lite snabbt utan att reflektera över vad det kan vara. Du förstår väl att det behövs regler eller på dessa boenden? Och om man bryter man mot dessa kan konsekvensen bli att man blir av med boendet? 
    Alla hemlösa du ser på gatan har ofta fått massor med chanser med sumpat dom pga olika anledningar.

• Anonym (ddd)

Så ung och inga föräldrar som hjälper henne? Hon kan j inte ens vara färdig med gymnasiet. Då har föräldrar försörjningsplikt. 
    Är det föräldrarna som behöver stöd av Soc?

• Anonym (Mimmi)
    Steven01 skrev 2021-05-13 07:32:55 följande:

" nåt tjafs om regler" hastar du förbi lite snabbt utan att reflektera över vad det kan vara. Du förstår väl att det behövs regler eller på dessa boenden? Och om man bryter man mot dessa kan konsekvensen bli att man blir av med boendet? 

Alla hemlösa du ser på gatan har ofta fått massor med chanser med sumpat dom pga olika anledningar.

Så kan man se det.

Eller så ser man att många av dem har aldrig riktigt har fått någon ärlig chans pga tex kombination av bekymmersam/skör personlighet och dålig uppväxt. Såg du 36 dagar på gatan när den gick på SVT? Klart sevärt om hur olika, men ändå lika, bakgrund hemlösa kan ha. Missbruk är så klart starkt bidragande, men det är faktiskt en sjukdom.

Jag får uppfattningen att det här är en tjej som på vissa plan blivit vuxen väldigt tidigt och på andra plan bara är ett barn. Jättesvårt med de här personerna som förväntas kunna ta ansvar men som faktiskt inte klarar det. Samtidigt kan man inte ha folk i ett gruppboende om de tex gör miljön otrygg för övriga boende.

Jag har inget svar till dig TS mer än att soc inte har några bostäder. LVU kanske skulle kunna vara en möjlighet? Kan du och dottern hjälpa henne att söka bostad? Förmodligen är hennes liv väldigt oorganiserat och virrigt och det kan vara svårt att hålla ordning på ansökningar och köplatser.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (ddd) skrev 2021-05-13 07:42:27 följande:

Så ung och inga föräldrar som hjälper henne? Hon kan j inte ens vara färdig med gymnasiet. Då har föräldrar försörjningsplikt. 

Kanske är det som för en kompis till mig. Det var föräldrarna som var orsaken till problemen. Min kompis var hellre bostadslös än bodde hos dem, och soc sa att de vägrade hjälpa med bostad eftersom föräldrarna erbjöd ett rum. (De erbjöd även psykisk misshandel...)
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Lollo) skrev 2021-05-13 06:58:52 följande:

Om din dotter är utflyttad kanske du har ett rum över? Och då menar jag inte att hon skulle bo gratis utan som vanlig inneboende. Skriver ni ett ordentligt kontrakt borde socialtjänsten kunna hjälpa henne med pengar.

Ja, det hade varit en fin lösning om det gick..men vi är redan trångbodda 2 vuxna 2 barn i en trea...Försörjningsstöd får hon, vad jag förstår.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Elle) skrev 2021-05-13 00:21:33 följande:

Soc kan säkert hjälpa henne, men oftast kommer det med motkrav och det låter ju som att tjejen kanske inte är beredd på det? Med tanke på att hon fick lämna utslussningshemmet pga inte följde deras regler.

Har hon problem med alkohol eller droger tex, så kan de nog kräva att hon ska vara ren för att de ska kunna hjälpa henne.

Man tycker ju att nåt borde de ju kunna göra, inte bara hänvisa till härbärgen, men tydligen inte?? Hon har inga problem med missbruk.
  • Anonym (Elle)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-05-13 10:25:24 följande:

Ja, det hade varit en fin lösning om det gick..men vi är redan trångbodda 2 vuxna 2 barn i en trea...Försörjningsstöd får hon, vad jag förstår.

Var bor ni?

Ring runt överallt - alla hyresbolag i kommunen och kranskommunerna, både kommunala och privata. Kolla på blocket om lägenheter eller rum att hyra.

Om det inte finns i er kommun eller runtom, kolla ännu längre bort.

Har hon betalningsanmärkningar?

Hon kan be soc om ett intyg att de kommer stå för hennes hyra.
  • Anonym (Elle)
    Anonym (ddd) skrev 2021-05-13 07:42:27 följande:

Om hon hoppat av gymnasiet har föräldrarna ingen försörjningsskyldighet längre.

Sen om en 18-årig tjej är hemlös förstår man ju att det finns problem i familjen, annars hade hon ju bott hemma fortfarande.
  • Anonym (Elle)

Ts hon kanske kan börja på folkhögskola? De har många gånger internat.

Då får hon ta csn-lån, bo på skolan och läsa in tex gymnasiet eller en yrkesutbildning. Det löser både boendet (på kort sikt) och så får hon en större chans på arbetsmarknaden.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Elle) skrev 2021-05-13 11:10:55 följande:

Då får hon ta csn-lån, bo på skolan och läsa in tex gymnasiet eller en yrkesutbildning. Det löser både boendet (på kort sikt) och så får hon en större chans på arbetsmarknaden.

Superbra råd! Jag har sett flera personer komma på fötter tack vare folkhögskola!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Elle) skrev 2021-05-13 11:10:55 följande:

Ja det är en jättebra idé! Hon har ingen gymnasieutbildning. Ska föreslå det. Vi har eventuellt en bekant som kanske kan hyra ut ett rum också. Och ja, föräldrarna är missbrukare och bryr sig inte ett dyft om sin dotter..
Svar på tråden Ung tjej hemlös, bor hos missbrukare