2år och 4 månader sen med talet
Hej,
Min dotter har precis fyllt 2år och 4månader. Hon känns sen med talet och har inte kommit igång med tvåordsmeningar. Hon började säga sina första ord när hon var 9 månader, titta, blå , hej. Vid ett hade hon ett ordförråd på kanske 20 ord. Vid två räknade vi med att hon hade ett ordförråd på över 100 ord. Sedan hon var 1,5 år gammal har hon kunnat säga hej pappa, hej katten men that?s it. Vi har en app som heter pekbok för barn där hon kan peka ut nästan alla bilder rätt ?var är bilen?? Då finns 4 olika alternativ och hon pekar rätt. Hennes ordförråd växer. Hon kan räkna till 10 på engelska, hon läsa många bokstäver och hon kan såklart alla namn på babblarna, skilja på blå, gul, röd, grön och säga färgerna.
Ett tag trodde jag att hon hade autism, då hon inte reagerade på sitt namn. När hon var runt ett då började jag introducera oss mamma, pappa och Selma. Men då identifierade hon sig som pappa och varje gång vi ropade pappa så reagerade hon på det istället för sitt namn.
Vi började om. Vid 18 månaders ålder började hon på dagis. Då tyckte hennes fröken allt var normalt, hon reagerade på sitt namn på dagis men inte hemma, det var som att jag blev ignorerad. Vi bodde då utomlands och engelska var språket som användes på dagiset.
Utöver engelska så pratar vi två språk hemma och vi föräldrar pratar svenska med varandra.
Jag försökte prata mitt modersmål med henne men pappan ville prata engelska med henne istället för svenska, då slutade jag med mitt modersmål och började prata svenska med henne.
För 4 månader sen bytte vi land igen och flyttade till Spanien. Nu har hon gått på dagis i en månad och där pratas det spanska. I samband med vår flytt har vi varit mycket stressade och hon har fått använda telefonen mycket (youtube med utvalda kanaler samt Bolibompa).
Det positiva är att hon reagerar på sitt namn nu, många nya ord. Hon kan sjunga ABC-sången på engelska (bokstäverna förstår man, men orden är lite svårare att uttala), baby finger försöker hon sjunga och samma sak där, orden kommer inte fram ordentligt, 5 små apor samma problem och många andra barnsånger.
Jag kan känna ibland att hon inte förstår mig, men hennes lärare som är utbildad psykolog säger att hon lyssnar och förstår men att hon är bortskämd. Hennes gamla dagis fröken sa samma sak och att hon var ?clever? när jag uttryckte min oro för autism.
Jag tycker inte att hon förstår allt jag säger, jag blir arg ibland, ledsen och förtvivlad speciellt när jag har sett andra barn prata nästan flytande.
Det kan vara att hon har haft för mycket skärmtid, med oavsett så känner jag mig som en dålig mamma, jag vill hjälpa henne men vet inte hur.