Cerklage eller inte? Cervixinsufficiens
Åkte in med smärtor, mensvärksliknande söndag 9/5 runt midnatten till måndag. På akuten gjorde man vaginalt ultraljud och det visade sig vara vatten i livmoderhalsen. På måndag vid vul igen visade det sig att fostersäcken ramlat ner. Det känns inte som att läkarna har någon plan och som jag förstår inväntar vi missfall och risken är hög. Flera läkare än inblandade och min cervix, livmoderhalsen är stängd till 15 mm. Det står i journaler att går min crp och vita blodkroppar tillbaka till ett normalt värde kan ett cerklage vara aktuellt. Just nu har antibiotika per OS (oralt) och jag har kateter samt ordinerad sängläge. Gått in i vecka 17 men läkarna pratar om 16+0. Det är tydligen nu som man brukar upptäcka en svag och otillräcklig livmoderhals så jag hade inte kunnat göra något annorlunda. Det är första graviditeten och det känns så orättvist. Pcos i botten och tablettbehandlad med letrozol för att bli gravid. Det man säger nu är vi ska vänta på bättre provsvar för att efter det ta ställning till cerklage. Läst runt lite och det verkar vara så att med en livmoderhals på 15 mm kan man vänta missfall inom en vecka.. jag gråter och gråter..
Dela gärna med er av erfarenheter och tips.