• Världenärvacker

Cerklage eller inte? Cervixinsufficiens

Åkte in med smärtor, mensvärksliknande söndag 9/5 runt midnatten till måndag. På akuten gjorde man vaginalt ultraljud och det visade sig vara vatten i livmoderhalsen. På måndag vid vul igen visade det sig att fostersäcken ramlat ner. Det känns inte som att läkarna har någon plan och som jag förstår inväntar vi missfall och risken är hög. Flera läkare än inblandade och min cervix, livmoderhalsen är stängd till 15 mm. Det står i journaler att går min crp och vita blodkroppar tillbaka till ett normalt värde kan ett cerklage vara aktuellt. Just nu har antibiotika per OS (oralt) och jag har kateter samt ordinerad sängläge. Gått in i vecka 17 men läkarna pratar om 16+0. Det är tydligen nu som man brukar upptäcka en svag och otillräcklig livmoderhals så jag hade inte kunnat göra något annorlunda. Det är första graviditeten och det känns så orättvist. Pcos i botten och tablettbehandlad med letrozol för att bli gravid. Det man säger nu är vi ska vänta på bättre provsvar för att efter det ta ställning till cerklage. Läst runt lite och det verkar vara så att med en livmoderhals på 15 mm kan man vänta missfall inom en vecka.. jag gråter och gråter..

Dela gärna med er av erfarenheter och tips.

• Svar på tråden Cerklage eller inte? Cervixinsufficiens
  • Lilant

Ja vecka 17 är (16+0) är själv i vecka 21 (20+1) idag. Lyssna inte på läkarna om missfall dom har ofta fel (vatten avgång vid 18 veckor) eller vad den heter är ett bra exempel på tråd där om hon hade lyssnat så hade hon inte haft sitt barn idag.

• Ebo88

Jag har cerklage! Inte nu men under graviditeter.

Min första graviditet upptäcktes försvagad livmoderhals. Jag hade oupptäckt Gbs (infektion) och dom orsakade jättejobbiga sammandragningar och påverkade tappen. Jag födde i v.25.

Sen har jag cerklage som opereras in i v.15 (14+5)

Är med i en grupp på Facebook för oss med försvagad livmoderhals.

Jag kan inte uttala mig om just din situation men jag har i vart kontakt med många som är i liknande sitta och för många går det bra!

Olika kvinnor får olika förhållningssätt.

Jag exempelvis efter op : sängliggandes mesta dels av tid (eller halvsitta i soffan) sitter på en stol i köket och lagar mat, men det blir enkel mat som inte tar tid att laga. Lutinus (vagiatorer som sägs stärka tapp men oklart om det fungerar för alla)

Antibiotika från v.12 fram till BF, blodförtunnande sprutor och Trombyl.

Du är inte ensam i din sitts!

Mitt råd till dig är att ta det lugnt! Ligg och vila mycket om om läkarna menar att du ska upp och röra på dig så var frågande till varför!

Tappen kan även växa/krympa, så även om den är 15mm nu, så kan den växa och bli längre!

• Världenärvacker

Tack för svar. Mina provsvar gick stadigt åt fel håll och man såg indikationer på sepsis. I skrivande stund har jag precis fått värkar efter första tabletten som mjuknar upp livmoderhalsen och livmodern. Det känns förjävligt men jag kan bli gravid och det man kan se är att jag har haft en instängd infektion som inte gav med sig. Min man och svärmor turas om att stötta mig och vi har bestämt att försöka snart igen. Det är tungt. Det är orättvist. Men. I kommer få barn och det verkar som att min livmoderhalsen inte är insufficiens. Känns skönt!

Tack <3

Svar på tråden Cerklage eller inte? Cervixinsufficiens