• Hyllemor

Barnkalas för 7-åring. Hur gör man i pandemitider?

Vi tänkte hålla barnkalas för några i vårt barns klass. Vi resonerar som så att de träffas ju ändå varje dag och blir de inte för många så kan man hålla smittspridningen nere. Hur gör andra nu så här i pandemitider? Att vara utomhus är självklart, samt att ha en flaska handsprit framme, och endast plockgodis med papper på. Vad ska man mer tänka på?

• Svar på tråden Barnkalas för 7-åring. Hur gör man i pandemitider?
  • Anonym (A)

Munskydd för barnen och 2 meters avstånd för alla närvarande. Eftersom vi är mitt i en pandemi, tredje vågen, så skulle man också kunna ta sitt ansvar och låta bli helt. Varje kontakt mellan barnen ökar risken för smittspridning.

• cosinus

Låter väl vettigt, jag håller med. Barn som ändå träffas varje dag i skolan inomhus kan gott få träffas på ett kalas utomhus också.

Inga föräldrar och ni kan ju servera fikat så inte alla är och tar i samma saker. Men som sagt, det är barn som ändå träffas inne på skola/fritids dagligen så de lär nog ha gjort allt ihop ändå.

• Gryntroll

Precis som du skriver, utomhus och endast barn som ändå ses inomhus i skolan. 

Tänker även att det är bra att poängtera i inbjudan att inga vuxna stannar och att man självklart stannar hemma vid minsta förkylningssymtom (precis som i skola och andra aktiviteter).

Kanske att ni serverar fikan på redan ordninggjorda tallrikar, en tallrik per barn. Så minskar risken/behovet att hänga över skålar och fat.

• Elin P
    Anonym (A) skrev 2021-05-11 09:47:05 följande:

Munskydd för barnen och 2 meters avstånd för alla närvarande. Eftersom vi är mitt i en pandemi, tredje vågen, så skulle man också kunna ta sitt ansvar och låta bli helt. Varje kontakt mellan barnen ökar risken för smittspridning.

Fast barnen träffas ju ändå i skolan och har inga munskydd där? Jag tycker det är helt okej bara man är utomhus och alla är friska.
  • LaFontaine

Vi var utomhus i höstas med några barn från förskolegruppen. Vi vuxna la upp fika till barnen och vi hade inga gemensamma skålar eller fat som alla kunde plocka av. De fick istället tidigt på kalaset egna godis-/fikapåsar som de sen inte släppte för en sekund. 

• nnnnnnnn

Vi bjöd enbart klassen, direkt efter skoldagen dvs vi hämtade dem när skolan slutade en fredag och gick till en lekplats precis bredvid skolan.
    De är ofta där med klassen, så det var kanske inte så spännande, men det var ungefär som att skolan pågått 1,5- 2 h extra den dagen.
    Handsprit, korv/hamburgare, sugrörsdricka.
    Glasspinne och sedan egen godispåse med namn på (Färdigköpt typ "Lördagsgodis", så ingen har rört godiset).
    Fri lek!

Var lyckat och ingen blev sjuk.

Svar på tråden Barnkalas för 7-åring. Hur gör man i pandemitider?