• Anonym (letar svar)

Microspara?

Min dotter kom och frågade mig efter att hon hade hade läst matte idag: Mamma, kan man mikrospara och få ränta då?
    Vadå microspara? frågade jag
    Jo, asså, man sparar liksom växeln ner till tian. Om man köper något och så får man kanske 87 kronor kvar på sitt kort, och då sparar man 7 kronor, förklarade hon.

Jag erkände för henne att jag inte hade en aning men jag kan leta lite, så jag bollar frågan till er här på familjeliv. Vet ni någonstans där man kan microspara och få ränta på pengarna?

• Svar på tråden Microspara?
  • EpicF

Nordea har sk Xtraspar där man kan föra över antingen ett fast belopp eller avrundat belopp till sitt sparkonto varje gång man handlar på sitt betalkort. Om man har ett sparkonto med ränta så får man självklart ränta på de pengarna.

Jag har så och har haft det länge, men eftersom mitt sparkonto inte ger speciellt mycket ränta (tror det är 0% ränta) så ger det ingen ränta på pengar men det är ett extra sparande.

• nnnnnnnn

EN snabb googling gav att Danske bank har en mikrospartjänst som heter June och då investeras dina pengar i fonder/aktier och de tar såklart en förvaltningsavgift som inte är alltför hög faktiskt.
    SÅ med lite bra utveckling av fonderna går man plus och annars går man minus, som vanligt när det gäller investeringar.

Grejen verkar vara att man kan swisha över pengar när man vill, kanske även koppla det till det du beskriver att ifall man handlar för tex 186 kr så avrundas det och man för över 14 kr. Men det hittade jag inte något om, men man kan ju göra så själv då... med swish in i June när man handlar.

Men det verkar ju lite konstigt att man sparar mer när man handlar mer... Hos oss är det tvärtom, handlar vi lite så kan vi spara mer den månaden.
    Men om det får någon att ändra sitt köpbeteende är väl det bra? Att man tar för vana att swisha in sparande när man konsumerar. Tänker att man kanske skulle göra så att allt nödvändigt som mat, hyra, el osv. Det bara betalar man. Men när man gör andra inköp, som egentligen inte är livsnödvändiga, så swishar man in samma summa i sparandet, så köper man utefika för 75 kr så swishar man in ett sparande på 75 kr. Då kommer man ju automatiskt konsumera mindre, då pengarna tar slut fortare, samtidigt som man sparar mer och även får tänka över sin konsumtion på allvar varje gång man betalar något!

• Anonym (letar svar)
    nnnnnnnn skrev 2021-05-10 11:31:08 följande:

EN snabb googling gav att Danske bank har en mikrospartjänst som heter June och då investeras dina pengar i fonder/aktier och de tar såklart en förvaltningsavgift som inte är alltför hög faktiskt.
    SÅ med lite bra utveckling av fonderna går man plus och annars går man minus, som vanligt när det gäller investeringar.

Grejen verkar vara att man kan swisha över pengar när man vill, kanske även koppla det till det du beskriver att ifall man handlar för tex 186 kr så avrundas det och man för över 14 kr. Men det hittade jag inte något om, men man kan ju göra så själv då... med swish in i June när man handlar.

Men det verkar ju lite konstigt att man sparar mer när man handlar mer... Hos oss är det tvärtom, handlar vi lite så kan vi spara mer den månaden.
    Men om det får någon att ändra sitt köpbeteende är väl det bra? Att man tar för vana att swisha in sparande när man konsumerar. Tänker att man kanske skulle göra så att allt nödvändigt som mat, hyra, el osv. Det bara betalar man. Men när man gör andra inköp, som egentligen inte är livsnödvändiga, så swishar man in samma summa i sparandet, så köper man utefika för 75 kr så swishar man in ett sparande på 75 kr. Då kommer man ju automatiskt konsumera mindre, då pengarna tar slut fortare, samtidigt som man sparar mer och även får tänka över sin konsumtion på allvar varje gång man betalar något!

Nu pratar vi om en fjortonåring, här.
  • Anonym (letar svar)

Tack för era svar. Jag kollar in era förslag.

• nnnnnnnn
    Anonym (letar svar) skrev 2021-05-10 11:53:56 följande:
    Nu pratar vi om en fjortonåring, här.
    DÅ är det väl kanon att få in vanan, att swisha över till sparandet när man handlar.
    Verkar kanon!
  • EpicF
    nnnnnnnn skrev 2021-05-10 11:55:06 följande:

DÅ är det väl kanon att få in vanan, att swisha över till sparandet när man handlar.

Verkar kanon!

Då är det väl bättre att skaffa microspar/xtrqspar i en bank där det sker automatiskt.
  • Agneta01

Ett annat bra sätt att mikrospara är att dra ner på de små utgifterna i vardagen. Gick igenom detta med sonen häromdagen och hittade följande sida som har en mycket användbar kalkylator som var en ögonöppnare: www.konsumentguiden.se/lana-pengar/

Svar på tråden Microspara?