• Bonusmamma29

Magsjuka gick över på 1 timme och blev förkylning?

Hej!

Bonusdottern på 7 år började nysa en hel del igår. Vi tänkte att det var hennes pollenallergi.

Imorse vaknade hon och hostade mycket. Var på toa och gjorde nummer två vilket var helt normalt.

10 min senare börjar hon spy. Spydde några gånger och gjorde sedan nr 2 igen som då var diarré.

Spydde sedan slem en gång.

Inom loppet av knappt en timme gick magsjukesymtomen över till att hon klagade på halsont.

Nyser och hostar lite då och då. Ville öta och fick 2 mackor. Åt med god aptit och har fått behålla det. Ingen mer diarré heller.

Hon har tidigare haft problem med reflux men det har blivit bättre ju äldre hon blivit.

Kan det vara magsjuka?

Någon som känner igen de här symtomen?????

• Svar på tråden Magsjuka gick över på 1 timme och blev förkylning?
  • Brumma

Mina barn kan kräkas och få diarre när de är förkylda (eller extremt allergiska) då de sväljer snor. Dvs snoret gör så att det blir diarre och kräknongarna av slem som samlas i halsen.

Så ja, det kan vara förkylning men håll lite koll på henne o ha en bunke bredvid om det kommer mer kräkningar.

Ps. Man kan få fruktansvärt ont i halsen när man kräkts, så det behöver nödvändigtvis inte tuda på förkylning pga halsontet.

• momjanet

Hör av dig till vården istället för att fråga här!
    Vi är inga läkare utan bara glada googleamatörer.

Det kan tex handla om covid.

• Bonusmamma29
    momjanet skrev 2021-05-09 13:21:06 följande:

Hör av dig till vården istället för att fråga här!

Vi är inga läkare utan bara glada googleamatörer.

Det kan tex handla om covid.

Det vet jag mycket väl.

Som min fråga löd undrade jag bara om någon varit med om liknande. Och självklart kontaktar jag vården om jag skulle bli orolig över hennes mående..
  • Bonusmamma29
    Brumma skrev 2021-05-09 13:15:20 följande:

Mina barn kan kräkas och få diarre när de är förkylda (eller extremt allergiska) då de sväljer snor. Dvs snoret gör så att det blir diarre och kräknongarna av slem som samlas i halsen.

Så ja, det kan vara förkylning men håll lite koll på henne o ha en bunke bredvid om det kommer mer kräkningar.

Ps. Man kan få fruktansvärt ont i halsen när man kräkts, så det behöver nödvändigtvis inte tuda på förkylning pga halsontet.

Okej tack för att du delade med dig ????

Ja, jag tänkte lite på det med eftersom hon både hostar och nyser liksom. Kändes bara så märkligt att det blev så kraftiga symtom på något vi trodde var magsjuka och att det gick över på så sjukt kort tid????
  • lövet2

När min tonåring fick Corona, så var det som en förkylning och magsjuka samtidigt. Magsjukan gick över ganska fort och så fick hon mer hosta och halsont i stället.

• Bonusmamma29
    lövet2 skrev 2021-05-09 15:08:45 följande:

När min tonåring fick Corona, så var det som en förkylning och magsjuka samtidigt. Magsjukan gick över ganska fort och så fick hon mer hosta och halsont i stället.

Okej, jag har haft corona lite i åtanke????????
  • Bonusmamma29
    Bonusmamma29 skrev 2021-05-09 14:59:04 följande:

Okej tack för att du delade med dig ????

Ja, jag tänkte lite på det med eftersom hon både hostar och nyser liksom. Kändes bara så märkligt att det blev så kraftiga symtom på något vi trodde var magsjuka och att det gick över på så sjukt kort tid????

Vet inte varifrån alla utropstecken kommer ifrån då jag inte skrivit ett enda????????
  • Hyllemor

Testa henne för covid, gärna redan idag om det går. En sexåring på mitt jobb hade liknande symptom vid covid-19. Hen blev sjuk först och sedan blev båda föräldrarna sjuka 5-6 dagar senare. Storasyskonet klarade sig dock helt utan symptom. Det är en märklig sjukdom det där...

• AndreaBD

Det kan vara allt ifrån något vanligt förkylningsvirus till covid. Det kan mycket väl vara covid, eftersom symptomen kan vara så olika.

Svar på tråden Magsjuka gick över på 1 timme och blev förkylning?