• Anonym (shit!)

Sekretess för socialsekreterare??

Helvetes jävlar.... jag är en tjej på snart 19 år och jag hänger med en kille som använder lite droger.... jag har också testat.

Mest hasch och amfetamin och lite tradolan..

Förra helgen hade min kille fest och helt plötsligt kom polisen OCH med dom var socialjouren.....

Sockärringarna och polisen letade efter en tjej som rymt från nåt jävla sochem.... och dom hittade henne hos oss och tog med sig henne.

MEN..... hon såg mig! Och grejen är att hon är min syrras killes mamma!

Får hon berätta för sin son att hon såg mig där?? Eller har hon tystnadsplikt?

• Svar på tråden Sekretess för socialsekreterare??
  • Anonym (***)
    Anonym (shit!) skrev 2021-05-08 16:36:33 följande:

Helvetes jävlar.... jag är en tjej på snart 19 år och jag hänger med en kille som använder lite droger.... jag har också testat.

Förra helgen hade min kille fest och helt plötsligt kom polisen OCH med dom var socialjouren.....

Sockärringarna och polisen letade efter en tjej som rymt från nåt jävla sochem.... och dom hittade henne hos oss och tog med sig henne.

Ja, det får hon. Hon såg dig hemma hos någon, hon var inte där för att hämta dig, ärendet handlade  inte om dig utan om någon annan. Så att hon såg dig där behöver hon inte dölja för någon.

Kan du inte stå för vem du umgås med och vad du gör? 
  • Anonym (Förvirrad)

En tjej som rymt från ett soc-hem har ingen tystnadsplikt... Om du menar nån som jobbar på soc har de tystnadsplikt gentemot din mamma eftersom du är över 18 och gentemot sin son öht. Det betyder inte att hon garanterat håller tyst eller att man inte öppnar ett ärende gentemot dig.

Kanske läge att sluta knarka?? Sök hjälp medan du kan.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (***) skrev 2021-05-08 16:51:06 följande:

Ja, det får hon. Hon såg dig hemma hos någon, hon var inte där för att hämta dig, ärendet handlade  inte om dig utan om någon annan. Så att hon såg dig där behöver hon inte dölja för någon.

Kan du inte stå för vem du umgås med och vad du gör? 

Är du på riktigt eller? Nej socialsekreterarn får inte berätta för någon om att hon sett TS även om TS inte var målet för besöket.

Däremot så får/bör socialsekreteraren som såg TS i ett olämpligt sammanhang upprätta en orosanmälan utifrån nämndens egna iakttagelser gällande TS.
  • Anonym (evelyn)

Det är som ovanstående skriver. En socialsekreterare får inte gå runt och berätta för kreti och pleti om vad som hänt inom ramarna för hennes tjänst. Där har hon tystnadsplikt. Men- hon och hennes kollegor har rätt att utföra så kallad uppsökande verksamhet kring allt som kommit till deras kännedom om det finns anledning att tro att någon är på glid eller kan fara illa. Så du skulle kunna bli kontaktad av socialen för att dom befarar att du är i drogsvängen. Vilket du faktiskt är. Du kanske ska fundera själv på vad som är så intressant med det du håller på med nu och de du umgås med. Vad har ni för framtidsutsikter egentligen? Är det ambitiösa människor som vill göra rätt för sig som du väljer att lägga din tid på?

• Anonym (Kjell)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-05-08 17:09:29 följande:
    Är du på riktigt eller? Nej socialsekreterarn får inte berätta för någon om att hon sett TS även om TS inte var målet för besöket.

Däremot så får/bör socialsekreteraren som såg TS i ett olämpligt sammanhang upprätta en orosanmälan utifrån nämndens egna iakttagelser gällande TS.
    TS är ju myndig så vem skulle vara mottagaren menar du?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Kjell) skrev 2021-05-11 00:52:46 följande:

TS är ju myndig så vem skulle vara mottagaren menar du?

Hon är tillräckligt ung för att hon fortfarande kan tillhöra barn och familjenheten och en vuxen kan orosanmälas till just vuxenenheten. Trodde du att man inte kan orosanmälan vuxna? Det kan man. Däremot krävs det mer för att inleda en utredning mot någons vilja.
  • ventilera mera

Ni som säger att hon har tystnadsplikt när det gäller TS också, är ni säkra? Jag undrar på allvar alltså, ingen ironi. 
    Jag har också tystnadsplikt i mitt arbete, men gentemot mina elever på den skola jag befinner mig på. Är jag ute på stan i jobbet och har med mina elever så gäller ju tystnadsplikten, men ser jag då en väns barn t ex skolka från skolan så får ju jag berätta det för vännen utan att det går under tystnadsplikten. 

• Anonym (Soc.)
    ventilera mera skrev 2021-05-11 08:11:30 följande:

Ni som säger att hon har tystnadsplikt när det gäller TS också, är ni säkra? Jag undrar på allvar alltså, ingen ironi. 

Jag har också tystnadsplikt i mitt arbete, men gentemot mina elever på den skola jag befinner mig på. Är jag ute på stan i jobbet och har med mina elever så gäller ju tystnadsplikten, men ser jag då en väns barn t ex skolka från skolan så får ju jag berätta det för vännen utan att det går under tystnadsplikten. 

Den kunskap information som hon fått i samband med ett uppdrag i sin tjänst omfattas tveklöst av sekretessen. Om hon hade sett TS när hon var i lägenheten för att leta efter sin egen son rent privat hade hon inte haft sekretess.
  • ventilera mera
    Anonym (Soc.) skrev 2021-05-11 10:07:13 följande:
    Den kunskap information som hon fått i samband med ett uppdrag i sin tjänst omfattas tveklöst av sekretessen. Om hon hade sett TS när hon var i lägenheten för att leta efter sin egen son rent privat hade hon inte haft sekretess.
    Jag tänker att det isåfall handlar om just skillnaden mellan tystnadsplikt och sekretess? 
  • Anonym (Kjell)

Kommunalanställda med tystnadsplikt och sekretess är som ett dåligt skämt. Alla som varit förbi ett fikarum i ett kommunhus vet vad jag talar om. Här dryftas de senaste fallen i samma andetag som planerna inför helgen diskuteras och de senaste serierna på TV. Det råder allmänt sett en mycket vidsynt syn på vad sekretess är för något och hur den ska hanteras. Kan tänka mig att detsamma gäller i lärarrummen. Om Uppdrag Granskning kunde vara som en fly on the wall runt om i kommunerna skulle de ha TV-material för flera säsonger. 

• Anonym (men)

Men, hur vet du att en unge du ser på stan skolkar? Kan ju vara lovlig frånvaro eller håltimme eller nåt? Är du verkligen säker på att du får prata med din vän om du ser dennes barn? 

Jag jobbar på sjukhus och om jag ser nån som jag känner eller är bekant med i ett väntrum eller i en korridor så ser jag det som sekretess att inte berätta det för folk även om de inte är mina patienter. De kan ju vara där i ett känsligt ärende som de inte vill ska komma ut bara för att jag råkar jobba där. 
  • ventilera mera
    Anonym (men) skrev 2021-05-11 11:35:41 följande:
    Men, hur vet du att en unge du ser på stan skolkar? Kan ju vara lovlig frånvaro eller håltimme eller nåt? Är du verkligen säker på att du får prata med din vän om du ser dennes barn? 

Jag jobbar på sjukhus och om jag ser nån som jag känner eller är bekant med i ett väntrum eller i en korridor så ser jag det som sekretess att inte berätta det för folk även om de inte är mina patienter. De kan ju vara där i ett känsligt ärende som de inte vill ska komma ut bara för att jag råkar jobba där. 
    Det var ett random exempel, jag går inte och spanar på stan när jag är ute med mina elever.
    Men ja, OM jag skulle se det och OM jag skulle veta att ungen ska vara i skolan och OM jag nu... osv osv... ja, då får jag berätta det för föräldern. 

Det handlar inte om sekretess, det handlar om tystnadsplikt och det är skillnad. Den gäller inte vilken unge som helst bara för att jag jobbar i en skola, den gäller de elever jag jobbar med eller kommer i kontakt med i mitt arbete och då räknas inte att se ett barn på stan. 
  • Friger

Visst har hon tystnadsplikt på så sätt att hon inte får springa runt och skvallra. Men blir det personligt så kan hon ju ha sett dig på stan med en känd knarkare på fritiden.

Jag kände en tjej som träffade en kille som knarkade. När hon dog några år senare så var det bara ett naturligt avslut på ett mycket miserabelt liv. Jag hoppas att du väljer en annan väg.
  • ventilera mera
    Anonym (Kjell) skrev 2021-05-11 11:02:38 följande:

Kommunalanställda med tystnadsplikt och sekretess är som ett dåligt skämt. Alla som varit förbi ett fikarum i ett kommunhus vet vad jag talar om. Här dryftas de senaste fallen i samma andetag som planerna inför helgen diskuteras och de senaste serierna på TV. Det råder allmänt sett en mycket vidsynt syn på vad sekretess är för något och hur den ska hanteras. Kan tänka mig att detsamma gäller i lärarrummen. Om Uppdrag Granskning kunde vara som en fly on the wall runt om i kommunerna skulle de ha TV-material för flera säsonger. 

Det är rätt stor skillnad på sekretess och tystnadsplikt och pedagogisk personal på en skola går under den senare varianten. Dessutom så är ett utbyte av erfarenheter och problem rätt givande när man jobbar med barn så jag tror inte UG skulle ha så mycket att hämta i lärarrummet. 
  • Anonym (pppp)

Om du är lärare så vet du nog också att det finns olika grad av tystnadsplikt. Vi lärare har en lägre grad av tystnadsplikt. Blir fånigt att du ens tar upp det. 
  • ventilera mera
    Anonym (pppp) skrev 2021-05-11 14:02:46 följande:
    Om du är lärare så vet du nog också att det finns olika grad av tystnadsplikt. Vi lärare har en lägre grad av tystnadsplikt. Blir fånigt att du ens tar upp det. 
    Vad som möjligen är fånigt är att du känner att du är tvungen att knäppa mig på näsan för att jag tycker att det är en intressant diskussion. 

Ja, jag vet att det finns olika grader, men i det här fallet handlar det om en privatperson som en myndighetsperson sett i ett sammanhang som inte gäller privatpersonen, vilket gör att man kan undra om tystnadsplikten/sekretessen gäller även omgivande personer. Och jag vet att den inte gör det i mitt yrke, men eftersom jag uppenbarligen inte jobbar inom socialtjänsten så frågade jag. 
  • Anonym (evelyn)
    Anonym (Kjell) skrev 2021-05-11 11:02:38 följande:

Men snälla Kjell, socialsekreterare har inte tystnadsplikt gentemot varandra. Sekretessen gäller gentemot utomstående. 
  • Anonym (Kjell)
    Anonym (evelyn) skrev 2021-05-11 18:21:51 följande:
    Men snälla Kjell, socialsekreterare har inte tystnadsplikt gentemot varandra. Sekretessen gäller gentemot utomstående. 
    Det betyder inte att man ska sitta och berätta smaskiga detaljer i fikarummet så hela korridoren hör vad som dryftas, inkl alla de som råkar gå förbi. Eller tycker du det är lämpligt?
  • Anonym (evelyn)

Nej det tycker jag verkligen inte är lämpligt, men jag vet inte vart du har varit. I alla kommuner jag har jobbat är det låst för utomstående, så det är omöjligt att en random gubbe skulle gå förbi och höra vad som sas.

• Anonym (Kjell)
    Anonym (evelyn) skrev 2021-05-11 18:37:42 följande:

Nej det tycker jag verkligen inte är lämpligt, men jag vet inte vart du har varit. I alla kommuner jag har jobbat är det låst för utomstående, så det är omöjligt att en random gubbe skulle gå förbi och höra vad som sas.

I alla de kommer jag har jobbat är det bara ett yttre skalskydd. Alla som jobbar i kommunen, oavsett förvaltning och funktion har tillträde till alla offentliga utrymmen och jag har hört en hel del i mina dagar som jag inte skulle hört om alla tog sekretessreglerna på allvar. 
Svar på tråden Sekretess för socialsekreterare??