• redaf

Snus saliv Napp

Tjenare, vi har ett barn på 2 veckor och har precis lyckats ge nappen, dock så råkade jag "fader" ta nappen i min mun när jag hade en snus i och ge den till henne, ja jag vet otroligt korkat men tänkte mig inte för och har ångest över det nu, snuset jag kör är Zyn och är White portion dvs nikotinpåsar och inte vanligt snus som rinner utan detta sätts i min mun och nikotinet tas upp genom slemhinnorna, frågan är dock kan hon ha tagit skada av detta från mitt saliv, ska ju sägas att jag inte doppade saliv på utan mer drog den i munnen så att annat skit åkte ifrån nappen. Och smaken är apelsin med lite stänk av ättika mvh Andreas

• Svar på tråden Snus saliv Napp
  • Drottningen1970

Oavsett snus jävligt äckligt. Varför tycker du att ett nyfött barn överhuvudtaget ska suga på din saliv?

• fjanten

Troligen ingen fara alls, men sluta med ovanan att suga på barnets napp... Din mun är inte steril.

• redaf

Tack för svar, ja det har endast hänt 1 gång iom att hon tog nappen första gången igår och ja jag håller med om att det är vidrigt och jag mår piss över händelsen, men vill bara veta ifall någon vet om det kan vara farligt

• Kexsmula

Du kan slappna av, ingen skada skedd. Du bör dock som någon skrev inte stoppa in nappen i varken din eller någon annans mun. Det är jätteäckligt då saliv innehåller massor av bakterier. Skölj nappen under en kran eller i värsta fall dra en babywipe över den.

• quetzalcoatlus

Det är inte ett dugg farligt för spädbarn att få saliv från vuxna i munnen. Tvärtom behöver spädbarn ?smittas? med munbakterier från vuxna för att bygga upp en bakterieflora i munnen. Anledningen till att så många spädbarn får torsk i munnen är för att de inte har hunnit få någon normalflora i munhålan än, som skyddar just mot torsk, som orsakas av svamp. Munnens bakterieflora skyddar även mot andra infektioner, och forskare har upptäckt att det också skyddar mot eksem: https://www.vardfokus.se/utbildning/att-suga-pa-barnets-napp-minskar-risken-for-eksem/

M
    en nu till TS fråga. Jag tror inte att din dotter har fått i sig så stora mängder nikotin att det är farligt. Du kan sannolikt vara lugn.

• Solblomma30

Ja

quetzalcoatlus skrev 2021-05-06 19:54:43 följande:

Det är inte ett dugg farligt för spädbarn att få saliv från vuxna i munnen. Tvärtom behöver spädbarn ?smittas? med munbakterier från vuxna för att bygga upp en bakterieflora i munnen. Anledningen till att så många spädbarn får torsk i munnen är för att de inte har hunnit få någon normalflora i munhålan än, som skyddar just mot torsk, som orsakas av svamp. Munnens bakterieflora skyddar även mot andra infektioner, och forskare har upptäckt att det också skyddar mot eksem: www.vardfokus.se/utbildning/att-suga-pa-barnets-napp-minskar-risken-for-eksem/

Men nu till TS fråga. Jag tror inte att din dotter har fått i sig så stora mängder nikotin att det är farligt. Du kan sannolikt vara lugn.

Instämmer helt i detta! Det finns forskning som visar att barnet skyddas mot både astma och allergi om föräldern suger på barnets napp regelbundet. Så det är jättebra att göra det.
  • BeautifulLiz
    quetzalcoatlus skrev 2021-05-06 19:54:43 följande:

Det är inte ett dugg farligt för spädbarn att få saliv från vuxna i munnen. Tvärtom behöver spädbarn ?smittas? med munbakterier från vuxna för att bygga upp en bakterieflora i munnen. Anledningen till att så många spädbarn får torsk i munnen är för att de inte har hunnit få någon normalflora i munhålan än, som skyddar just mot torsk, som orsakas av svamp. Munnens bakterieflora skyddar även mot andra infektioner, och forskare har upptäckt att det också skyddar mot eksem: https://www.vardfokus.se/utbildning/att-suga-pa-barnets-napp-minskar-risken-for-eksem/

M
    en nu till TS fråga. Jag tror inte att din dotter har fått i sig så stora mängder nikotin att det är farligt. Du kan sannolikt vara lugn.

Precis som jag gjorde med mina två när de var små. Alla vänner och bekanta gjorde likadant, och nu gör min svärdotter så med deras små.

Ett helt normalt beteende. Unga idag har fått en överdriven bacillskräck som nog i förlängningen nog mest är till nackdel.
  • quetzalcoatlus
    BeautifulLiz skrev 2021-05-07 09:53:06 följande:

Precis som jag gjorde med mina två när de var små. Alla vänner och bekanta gjorde likadant, och nu gör min svärdotter så med deras små.

Ett helt normalt beteende. Unga idag har fått en överdriven bacillskräck som nog i förlängningen nog mest är till nackdel.

Ja, precis. Det verkar fortfarande finnas många som tror att alla bakterier är av ondo, men så är det ju inte. Det finns många nyttiga bakterier och dessutom så behöver immunförsvaret något att jobba med, för att man inte ska utveckla allergier och autoimmuna sjukdomar. Min lärare i mikrobiologi på universitetet tyckte inte att man skulle behandla springmask hos barn, utan låta immunförsvaret själv ta hand om det, vilket det gör om man inte behandlar. Detta för att minska risken för uppkomsten av just autoimmuna sjukdomar.
  • Camaelli

Om en själv har mycket karies skulle jag undvika att suga på barnets napp och använda samma sked när barnet börjar få tänder.

Svar på tråden Snus saliv Napp