• Anonym (Anhörig)

LARO-programmet

Hej

någon här som har kunskap om missbruk och laro programmet

En familjemedlem har missbrukat starka droger i flera år men har nu blivit inskriven på laro programmet.

Vad kan vi förvänta oss? Är programmet en stor chans att man inte tar återfall varannan månad eller bör vi räkna med återfall?

Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden LARO-programmet
  • Anonym (Soc.)

Ni bör räkna med återfall. Många återfall, sidomissbruk. Substitutionsbehandling är ingen mirakelkur men ändå det bästa som finns att tillgå för opiatmissbruk. Det räddar liv.

• Anonym (Anhörig)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-05-04 18:05:14 följande:

Ni bör räkna med återfall. Många återfall, sidomissbruk. Substitutionsbehandling är ingen mirakelkur men ändå det bästa som finns att tillgå för opiatmissbruk. Det räddar liv.

Tack för ditt svar.

Jag försökte googla. Men hittar inget.

Finns det någon statistik på hur många som tar återfall vid heroinmissbruk?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anhörig) skrev 2021-05-04 18:56:30 följande:

Tack för ditt svar.

Jag försökte googla. Men hittar inget.

Finns det någon statistik på hur många som tar återfall vid heroinmissbruk?

Finns det säkert. Enligt min erfarenhet tar ca 100% återfall. Längre eller kortare, enstaka händelser eller upprepade. Har aldrig träffat någon som aldrig tagit ett enda återfall. Återfall är förväntat och en del av processen.
  • Dromeo

Hej! LARO är väldigt effektivt speciellt inledningsvis. Med tiden planar effekten ut lite och det kan kännas som att min inte har samma hjälp av medicinen som i början. Det är inget mirakel men ändå en jättechans att få ett hållbart liv om man verkligen vill sluta. Det kommer bli mycket lugnare för er än vad det varit tidigare hursomhelst. Sen gäller det att ta sig lite i kragen för nu är suget på sätt och vis borta och tristessen hanterbar. Men livet ramlar ju inte över någon bara sådär.

Svar på tråden LARO-programmet