• Anonym (Hjälp)

Värt att ta snabblån/smslån/privatlån?

Jag är i en väldigt krisig situation, har inga skulder eller liknande men har inte heller någon inkomst. Och jag kommer inte ha någon inkomst närmaste två månaderna, och nu står jag här nästan pank efter en omtumlande händelse i livet som skapat hela denna situation. Jag Har utforskat typ vartenda alternativ jag vet om och har nu landat i att eventuellt ta ett privatlån för att täcka mina utgifter kommande två månader iallafall. Är det en jättedum idé? Eller skulle det funka? Och vad bör jag isåfall tänka på när jag ansöker om lån, några tips?

• Svar på tråden Värt att ta snabblån/smslån/privatlån?
  • Anonym (Skeptisk)

Det är en urbota idiotisk idé! Det är extrema räntor på sådana där lån och de bara tickar på och ökar tills du lyckas betala av, och frågan är hur tvärsäker du är på att verkligen ha pengar att betala av om två månader, för då måste du nästan betala av allt så snart som möjligt. Underskatta inte räntor och avgifter!! Det kan snabbt bli några hundra i månaden extra bara där.

• momjanet

Vill du fastna i skuldfällan så är det en bar ide, annars ska du undvika det.

• Anonym (Hjälp)
    momjanet skrev 2021-04-28 19:14:32 följande:

Vill du fastna i skuldfällan så är det en bar ide, annars ska du undvika det.

Hm okej. Vet inte vad jag ska ta mig till annars bara..
  • Anonym (M)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-04-28 19:15:30 följande:

Soc?
  • Anonym (Det)

Beror på dina alternativ.

Om du blir vräkt och får svälta är det såklart ett mindre dålig alternativ.

Men har du något annat val ska man såklart undvika.

Har du något att sälja?

• momjanet
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-04-28 19:15:30 följande:
    Titta på ett par avsnitt av skuldfällan.

Det de gör är att sälja allt som går att sälja.
    En hundring är mycket värt för den som inte har någonting.

De flesta har ganska mycket de skulle kunna avyttra. Det är säkert skittrist att sälja den nya cykeln (eller vad det kan vara) för en spottstyver. Men när allt kommer kring är det bara pinaler man kan skaffa igen när ekonomin tillåter.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Det) skrev 2021-04-28 19:18:48 följande:

Beror på dina alternativ.

Om du blir vräkt och får svälta är det såklart ett mindre dålig alternativ.

Men har du något annat val ska man såklart undvika.

Har du något att sälja?

Blir inte vräkt tack vare hjälp utifrån till viss del, men det blir att svälta. Har funderat kring om jag har saker jag kan sälja men det har jag knappt. känner mig väldigt stressad. Har inga stora summor på kontot direkt och oroar mig för oförutsedda utgifter som innebär att än mer pengar försvinner.
  • Anonym (Frida)

Om du får hjälp med hyran så är det "bara" mat du behöver köpa, eller? Hur mycket har du att leva på? Om det bara är du kan du leva på väldigt billig mat i två månader. Jag hade tyckt att det var värt det att leva på havregrynsgröt, linssoppa, rotfrukter, lök, pasta, ris, osv hellre än att ta ett snabblån...

Får du en vettig lön efter två månader och i fortsättningen? Då kanske du kan få uppskov med någon räkning eller låna lite pengar av någon släkting/vän?

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Frida) skrev 2021-04-28 19:39:55 följande:

Om du får hjälp med hyran så är det "bara" mat du behöver köpa, eller? Hur mycket har du att leva på? Om det bara är du kan du leva på väldigt billig mat i två månader. Jag hade tyckt att det var värt det att leva på havregrynsgröt, linssoppa, rotfrukter, lök, pasta, ris, osv hellre än att ta ett snabblån...

Får du en vettig lön efter två månader och i fortsättningen? Då kanske du kan få uppskov med någon räkning eller låna lite pengar av någon släkting/vän?

Precis, mat och lite småräkningar.

Haft en budget på 2000 förut, men nu står jag med i princip 0 i ungefär en vecka, kanske två innan jag får besked kring pengar jag ska få tillbaka, och därefter blir det väl samma ca 2000/mån, om ens det.

Men blir så stressad av tanken på att ha typ inga pengar på kontot, och att inga direkta pengar rullar in heller, även om jag klarar mig genom att leva väldigt väldigt snålt, så har jag en stress inom mig konstant ifall jag skulle behöva pengar någon gång eller ifall pengarna tar sopslut.

Får inte så jäättemycket pengar sen när de väl rullar in, men betydligt mer än innan iallafall.
  • Anonym (Nix)

Kyrkor brukar ha matutdelning så prata med dom. Ta inte lån!

• Anonym (Vera)

Gå till soc och be om hjälp istället.

• Anonym (Frida)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-04-28 20:26:30 följande:
    Precis, mat och lite småräkningar.

Haft en budget på 2000 förut, men nu står jag med i princip 0 i ungefär en vecka, kanske två innan jag får besked kring pengar jag ska få tillbaka, och därefter blir det väl samma ca 2000/mån, om ens det.

Men blir så stressad av tanken på att ha typ inga pengar på kontot, och att inga direkta pengar rullar in heller, även om jag klarar mig genom att leva väldigt väldigt snålt, så har jag en stress inom mig konstant ifall jag skulle behöva pengar någon gång eller ifall pengarna tar sopslut.

Får inte så jäättemycket pengar sen när de väl rullar in, men betydligt mer än innan iallafall.
    Om du inte kommer att få en normal månadslön om två månader och framöver är det ännu viktigare att du inte tar lån med hög ränta nu - det kommer att bli jättesvårt att betala tillbaka det, och när du väl har börjat låna kommer den mentala spärren att vara borta, och du kommer att tycka det är ok att låna igen, bara lite till...

Låna absolut inte pengar "för att ha i reserv på kontot". På ett sätt tänker du rätt när du är stressad över tanken att inte ha tomt på kontot, men i din nuvarande situation kommer det ju att bli så. Men det finns inte superakuta utgifter, så att du måste ha pengar beredda i förväg. Se till att ha lite billig mat hemma, så du inte behöver ha panik, utan vet att du överlever ett par dar.
  • Anonym (Förstår dig)

Hej TS,

Jag förstår att det känns jobbigt nu, men det kommer bli bättre. Håll i och håll ut och dra inte på dig skulder, för du skjuter bara problemet framför dig och det kanske till och med blir värre. Kontakta socialnämnden i din kommun och rådfråga dem till att börja med vilka alternativ du nu står inför. Kram och ta hand om dig, ekonomin kommer vända!

• hawthorne
    Anonym (Wesy) skrev 2021-04-29 09:45:20 följande:
    Sms-lån är en bra idé tycker jag! Jag tycker du ska göra det, så du kommer på fötter!
    Varför trollar du?

Ingen människa vid sina sunda vätskor ger ett sådant råd. Den enda slutsatsen man kan dra är att du trollar. Varför?

Hur mår du?
Svar på tråden Värt att ta snabblån/smslån/privatlån?