• Anonym (???)

Hur länge är man skyldig pengarna?

Hej

Min vän sålde sin lgh för 6 mån sen. Han och hans partner flyttade in samtidigt men min vän har betalt allt, hela relationen.

Partnern har inte jobbat heltid utan har haft ströjobb och har mest gått hemma.

Ca 2 mån innan försäljningen gjorde de slut och partnern flyttade ut. Partnern ville inte bryta upp så han blev förbannad och sårad och ja, allt man kan bli i en sån sits. Han blockerade min vän överallt, även på telefonen.

När min vän skulle betala in hälften av pengarna som är efter försäljningen så går det inte. I 6 månader har han nu försökt men kontot exet hade förut är tydligen uppsagt, vännerna till exet svarar inte på vart partnern är, han vet inte ens om de vet.

Exet lever iaf, så mycket vet min vän. Mår ok bra också vad han har fått höra. Men han vägrar kontakt med min vän. Inte ens att min vän talar om att det vara gäller betalningen från försäljningen går han nåt besked. Exet har diagnosen bipolär typ 2 så min vän tror det är en del av det.

Men, hur länge ska han försöka få tag i exet innan han använder pengarna?

Han ska kontakta jurist, men vi pratade om detta nu i kväll så jag tänkte att jag skulle fråga här.

• Svar på tråden Hur länge är man skyldig pengarna?
  • Anonym (F)

Inte alls. Om exet vill ha sina pengar får han höra av sig själv. Säg åt din kompis att lägga pengarna på ett särskilt konto som inte får röras. Exet har ett år på sig från att de gick isär att begära bodelning för att få ut pengarna, därefter tillhör de din kompis.

• Maggena

Verkar som ett icke-problem. Folkbokföringen har adressen. Bara att kontakta Skatteverket. Fanns en värld innan sociala konton.

• Anonym (F)

Alltså, om ca fyra månader tillhör de där pengarna din kompis. Man räknar från det att exet flyttat ut.

• Sockerikaffet

Om någon av dem vill göra en bodelning så måste den personen begära bodelning inom ett år efter att de har brutit upp. Har de gjort någon bodelning, dvs skrivit ett papper och kommit överens om vem som ska få vad från det gemensamma hushållet? Om de inte har gjort det än så tänker jag att partnern inte har rätt till något om hem inte begär bodelning inom ett år. Om de har gjort det och avtalat hur de ska dela sina saker är det nog mer komplicerat, då skulle jag råda din vän att lägga undan pengarna och avvakta.

• Anonym (Petter)

Om din vän har is i magen och lite koll på placeringar så kan han låna pengarna, sätta in dem på något konto med lite lagom risk och få pengarna att växa under tiden.
    Säg att de är 400 000kr nu och de växer med 10% på ett halvår, då har din kompis fått med sig en liten bonus
    (Kräver förstås att man vet vad man gör men men... ett tips bara)

• Anonym (???)
    Maggena skrev 2021-04-22 22:53:46 följande:

Verkar som ett icke-problem. Folkbokföringen har adressen. Bara att kontakta Skatteverket. Fanns en värld innan sociala konton.

Nej, han är skriven hos en vän, men där bor han inte. Den vännen vet inte vart han finns. Säger han iaf och låter trovärdig, men det säger ju eg ingenting. 
  • Anonym (???)
    Maggena skrev 2021-04-22 22:53:46 följande:

Nej, han är skriven hos en vän, men där bor han inte. Den vännen vet inte vart han finns. Säger han iaf och låter trovärdig, men det säger ju eg ingenting. 
  • Anonym (???)
    Anonym (F) skrev 2021-04-22 22:52:56 följande:

Inte alls. Om exet vill ha sina pengar får han höra av sig själv. Säg åt din kompis att lägga pengarna på ett särskilt konto som inte får röras. Exet har ett år på sig från att de gick isär att begära bodelning för att få ut pengarna, därefter tillhör de din kompis.

Tack för svar. 
    Anonym (F) skrev 2021-04-22 22:53:55 följande:

Alltså, om ca fyra månader tillhör de där pengarna din kompis. Man räknar från det att exet flyttat ut.

Ok, tack för svar. 
    Anonym (Petter) skrev 2021-04-23 07:07:20 följande:

Om din vän har is i magen och lite koll på placeringar så kan han låna pengarna, sätta in dem på något konto med lite lagom risk och få pengarna att växa under tiden.
    Säg att de är 400 000kr nu och de växer med 10% på ett halvår, då har din kompis fått med sig en liten bonus
    (Kräver förstås att man vet vad man gör men men... ett tips bara)

Nja, så blir det nog inte, han känner sig inte säker på det  
Svar på tråden Hur länge är man skyldig pengarna?