• Hyllemor

Ni som arbetar med barn - har ni upplevt det svårare att välja namn till era egna barn?

Ni andra som arbetar med barn, har ni haft svårt att hitta namn till ert barn eftersom ni hela tiden associerar namnet med barnen som ni har lärt känna genom åren? Hur har ni i så fall gjort?

Jag läser ofta namntrådar här på familjeliv och ibland handlar dessa om att "ta" någon annans namn. Jag förstår inte alls problematiken med att man ger sitt eget barn samma namn som en bekant och så vidare, men när JAG skulle ha barn så upplevde jag det här med upptagna namn som ett stort problem. Absolut inte för rädsla över att den andra föräldern skulle bli sur, utan för att jag tycker att namn associeras den enskilde individen eller individerna.

När vårt första barn föddes skapade detta enorma problem. Jag ville ha ett namn som var ganska klassiskt och gångbart och lätt att stava till och inget "hittepånamn." Jag och min man gick igenom hundratals namn men lyckades inte hitta något namn som inte associerades med något av de barn jag hade arbetat med genom åren (eller för den delen namn som tillhörde klasskompisar.) Till slut tog vi fram den svenska regentlängden och kunde minimera namnen till tre namn där vi inte någonsin hade känt någon som hade samma förnamn och därefter valde vi ett namn som förvisso liknar en kusins namn, men som ändå inte är riktigt samma.

När jag var gravid med mitt andra barn uppstod samma problem. Då gav vi nästan upp, innan vi tog fram Snorres Edda och valde ett fornnordiskt namn som säkert ingen alls har hetat sedan 1700-talet, men som är lätt att stava, förstå och som inte är allt för konstigt.

Har ni andra som arbetar med barn upplevt samma problem som vi, eller är det "vi" som är konstiga?

• Svar på tråden Ni som arbetar med barn - har ni upplevt det svårare att välja namn till era egna barn?
  • Mortiscia80

Nej, inga problem alls. Jag har träffat några hundra ungdomar genom jobbet och tänkte inte alls på dem när vi valde namn.

• Hyllemor
    Mortiscia80 skrev 2021-04-22 22:45:37 följande:

Nej, inga problem alls. Jag har träffat några hundra ungdomar genom jobbet och tänkte inte alls på dem när vi valde namn.

Beror det här på att du arbetar med ungdomar, tror du? Hade det exempelvis varit svårare om du hade arbetat med 0-12 års ålder, tror du?

Har ditt/dina barn samma namn, som ett eller fler tonåringar, som du har jobbat med förut?

• Mortiscia80
    Hyllemor skrev 2021-04-22 22:52:28 följande:

Beror det här på att du arbetar med ungdomar, tror du? Hade det exempelvis varit svårare om du hade arbetat med 0-12 års ålder, tror du?

Har ditt/dina barn samma namn, som ett eller fler tonåringar, som du har jobbat med förut?

Nej det hade inte gjort någon skillnad.

Mitt barn har samma namn som två av mina f.d. elever.
  • Kexsmula

Arbetar visserligen inte med barn men valde av ?misstag? samma namn till barn nr 2 som en väldigt ytlig bekants barn har. Tänkte faktiskt inte alls på det när vi valde namnet. Vi skrev helt enkelt upp varsin lista på 5-10 namn vi tyckte var vackra och strök därefter de namn som vi absolut inte kunde tänka oss, vi hade lite problem eftersom vi associerade många namn med personer vi träffat/känt som vi inte tyckte om. Kvar blev endast ett namn och det var det vi valde. I efterhand tänkte jag lite på att shit hans son heter ju det. Men samtidigt så träffar jag i princip aldrig honom numer så det gjorde inte mig något.

Svar på tråden Ni som arbetar med barn - har ni upplevt det svårare att välja namn till era egna barn?