• Anonym (fotboll)

Detta med sport utomhus i dåligt väder

Har två barn som spelar fotboll (ålder 11-15 år). Bor i Sthlm. Här är det urkasst väder idag. Sista två timmarna före kvällens ordinarie träning är det nästan hälften av de anmälda som avanmäler sig. Till 90 procent beroende på vädret kan man utgå ifrån. 

Två funderingar på detta. Det ena är att tränare nästan aldrig ställer in en träning pga vädret. Tränarna är ju där ideellt och har barn i laget. Men verkar i princip aldrig tycka att vädret är för dåligt för dem själva eller deras barn.  

Det andra är att så många direkt stannar hemma från en träning för att det är dåligt väder. Är det barnen som tittar ut genom fönstret och kommer på att ikväll vill jag inte träna fotboll? Eller är det föräldern som tittar ut och tänker att det där vädret vill jag inte att mitt barn spelar fotboll i? Eller är det föräldern som tänker att jag vill inte skjutsa/följa med mitt barn till träningen i det här vädret?

Och varför skiljer sig dessa familjers tänk så mycket från tränarfamiljernas tänk? 

Reflektioner?

• Svar på tråden Detta med sport utomhus i dåligt väder
  • Ess

Jag tror det är intresset för sporten som skiljer sig mellan de som alltid är där och de som avstår vid dåligt väder.

• Anonym (Dante)

Som tränare är man där oavsett vad man tycker om vädret.

Jag var ett sånt barn som alltid var där oavsett vädret och jag hatade varje sån träning i skitväder. Hur jag än protesterade så var ju min förälder tränare och då är man på plats. Punkt. Jag hade aldrig något att säga till om vad gäller vädret.

• Anonym (F)

Det säger sig självt att man inte ska sporta i alltför dåligt väder.

• Anonym (fotboll)
    Anonym (Dante) skrev 2021-04-22 19:06:01 följande:
    Jag var ett sånt barn som alltid var där oavsett vädret och jag hatade varje sån träning i skitväder. Hur jag än protesterade så var ju min förälder tränare och då är man på plats. Punkt. Jag hade aldrig något att säga till om vad gäller vädret.
    Fast tränare måste ju i och för sig kunna säga att idag ställer vi in träningen pga vädret...
  • cosinus

Rent krasst så ska det ju till åska (eller riktigt mycket snö) för att matcher/cuper ska ställas in och då är det ju lika bra att ha tränat på att spela i riktigt grisigt väder.

Det är ju inget problem att träna i gräsligt väder när man väl kommer igång.

Men huruvida barnen ska dit tycker jag beror på ålder och intresse. Spelar man ff fotboll när man är 15-16 är det bara att bita ihop i mitt tycke. Hade man inte gillat det så hade man slutat för länge sen och vid den åldern kan man kräva lite pannben av spelarna.

Är ungarna 8, spelar mest för kompisarna och är sådär lagomt entusiastiska så kan det ju vara taktiskt att låta dem slippa en träning man tror de ska hata för att de ska fortsätta så länge som möjligt och inte sluta på cupen.

• Anonym (NeverSurrender)

Pissväder är en utmaning. Karaktärsdanande. Teambuildande.

Vilka ger inte upp då det går motigt för laget? Jo, just de som tränar i alla väder.

• Anonym (Sara)

Tränaren har ju ett åtagande på ett annat sätt. Om tränaren uteblir kan ju inga andra barn träna, den effekten uteblir ju om detär bara ett barn som uteblir.

Att tränarens barn också är med kan säkert bero på olika saker, kanske till en liten del att tränaren tycker att det är viktigare än andra föräldrar på grund av sitt uppdrag och kanske också tycker att hens barn ska föregå med gott exempel.

Som nån annan sa är säkert engagemanget för sporten/klubben större hos den som är tränare än andra familjer.

• Anonym (Sky)
    Anonym (Dante) skrev 2021-04-22 19:06:01 följande:

Det är så man skapar en stark individ. Gäller det även dig?
  • Anonym (Dante)
    Anonym (Sky) skrev 2021-04-23 07:10:10 följande:

Det är så man skapar en stark individ. Gäller det även dig?

Nix. Jag revolterade mot min lätt fanatiska förälder när jag var 16. Jag var en lovande elittalang. Men jag bad vederbörande att ta sig i häcken och så köpte jag moped och la allt vad sport heter på hyllan. Träning fyller mig med avsky idag. Jag blev en stark individ utifrån att jag inte tar skit och gör exakt vad jag vill.
  • JosHed

En match blir ju inte inställd för att det regnar eller snöar (om det inte är typ storm eller åska eller liknande). Så därför måste man ju också träna i dessa väder. Tycker också det är viktigt att lära sig att tar man på sig något (som att träna fotboll) så ingår det att gå dit även om man inte är sugen. Man tränar ju för de roliga stunderna på planen och matcherna. Alla träningar är ju verken kul eller i skönt väder liksom!

Svar på tråden Detta med sport utomhus i dåligt väder