Tonen på FL
Jag har varit medlem på FL i många år, liksom flera av mina vänner som inte är det längre.
Forumet skulle kunna vara en möjlighet att diskutera saker på ett vuxet sätt och få råd, stöttning och inputs gällande olika saker vilket man som medlem ofta får. Det finns många intressanta ämnen att diskutera.
Men. Detta forum är så fyllt utav hatiska och bittra människor som trycker ner andra ordentligt. Jag blir så arg och ledsen när jag ser hur anonyma (oftast kvinnor i medelåldern) sitter och trycker ner folk i skorna helt ogenerat när en TS startat en tråd där hen blottar sig själv, vill ha rådgivning gällande ett problem eller vad det nu kan vara.
Skulden läggs ofta på TS och en otroligt hård ton använts och är social accepterad. Vanligt är också alltid utgå från det värsta i alla situationer och måla fan på väggen.
Ofta antas det saker om olika människor baserat på fördomar trots att man inte känner personen och många väljer att dra slutsatser som sällan stämmer istället för att fråga personen det gäller och därifrån spekulera.
Många trådar jag sett i det sista spårar ur totalt med grova personangrepp mot TS och okvädningsord där olika mobbare sitter och gillar varandras kommentarer och ursäktar sitt hat på olika sätt. Detta leder till att folk drar sig bort från detta forum och bara dessa människor blir kvar. Vet många som gått ur pga detta, vilket är sorgligt.
För att nämna några färska exempel kan man läsa i en tråd om en bekymrad mamma som skriver att hennes vuxna dotter inlett en kärleksrelation med en äldre man. I flera sidor rasar kvinnor om att han är ett gubbslem, hon måste vara omogen, hon är en barnflicka, hon bör avstå ifrån att skaffa barn och göra slut med honom, de kommer att tröttna på varandra och de bör ta hänsyn till att andra är arga och bör göra slut. Sida upp och sida ner, samma användare är mycket grova och elaka. Detta ämne kring åldersskillnad där mannen är äldre och gått vidare med en yngre kvinna provocerar av någon anledning många kvinnor som tar sig friheten att säga vad som helst för nedsättande saker.
En annan tråd handlar om en kvinna som är gravid med en mans barn och träffat någon ny. Barnets pappa kontaktar henne Igen och hon vet inte hur hon känner och hon försöker reda ut sina tankar.
Kvinnan blir påhoppad om att vara en labil person för att hon blivit gravid till följd av att ha glömt p-piller och att hon dejtar en ny trots att hon är gravid. Hon ifrågasätts vart någonstans hon arbetar och hon tillskrivs att hon enbart är en leksak för den andre mannen. Hon uppmanas även av två stycken kvinnor att göra abort trots att hon uppger att hon är i sjätte månaden och aldrig ens gått i de tankarna.
Något annat som verkar vara OK härinne är att i samtliga fall en ung tjej blir med barn ska hon rådas till abort. Hur stabilt hon än har det och hur mycket hon än vill ha sitt barn matas hon utav äldre kvinnor hur hon kommer att förstöra sitt liv, att barnen blir mindre begåvade om hon inte väljer att skaffa barn senare i livet och att hon per automatik är omogen för att hon är ung.
Jag menar... vill man ha ett sådant klimat på ett forum? Nästan samtliga trådar spårar ur och mynnar ut i diverse påhopp. Tydligen är inte alla människor lika mycket värda och det är väldigt lågt i tak härinne. Unga kvinnor är ofta en målgrupp att trycka ner, liksom alla relationer som avviker från normen på något sätt. Man gömmer sig bakom sin anonymitet och är direkt elak och fördomsfull.
Jag tycker att alla medlemmar faktiskt bör fundera på hur man bemöter en annan människa och hur det kan påverka klimatet på forumet. Vill man ha flera olika typer av människor i olika åldrar, av olika kön, med olika typer av liv som kan träffas och göra intressanta diskussioner där det är högt i tak som präglas av respekt eller vill man ha ett forum där det finns en typ av medlemmar och att man som TS ska behöva ta massa ovidkommande förutfattade meningar, konstiga råd som denne ej bett om och behöva ha ont i magen att läsa sina svar?
Forumet skulle ha mycket att vinna på att man kan hålla inne med negativitet och hellre avstå från att skriva i vissa trådar om man inte har något bra att komma med samt att hålla sig till ämnet och vara så saklig som möjligt i trådarna.