• JennieA

Adhd diagnos utan symtom som barn?

Hej!

Jag undrar om det finns någon som har fått en adhd diagnos i vuxen ålder utan att ha haft några symtom som barn?

Jag är 41 år (kvinna) och utreds just nu för adhd. Jag hade nästan inga symtom som barn, koncentrationssvårigheterna satt mest på insidan och märktes inte utåt. Jag har en relativt hög intelligens vilket jag tror har hjälpt mig att dölja och kompensera genom livet.

Under anhörigintervjuer med min mamma och min mormor så har de inte vittnat om några svårigheter för mig som barn, snarare tvärtom. De har beskrivit mig som en duktig flicka som var väldigt lätt att ha och göra med som liten. Jag var duktig i skolan (trots att jag aldrig pluggade). Först i slutet på högstadiet började mina svårigheter visa sig mer utåt. Efter en stökig tonårstid så har jag från vuxen ålder inte gjort annat än att kämpa för att dölja mina svårigheter och de personer jag dolt allra mest för är mina närmaste. Varken mamma eller mormor tror att jag har adhd medan både vänner och arbetskamrater säger att de inte alls blir förvånade om jag får den diagnosen.

Min stora oro just nu är att de inte ska ge mig en diagnos pga att det inte funnits symtom som barn trots att jag uppfyller i princip alla kriterier i vuxen ålder. Finns det någon som haft det på ett liknande sätt, men ändå fått diagnosen adhd?

Tacksam för alla svar ????????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-04-17 13:53
    Oj, alla frågetecknen var en emoji, den fungerade visst inte. :)
  • Svar på tråden Adhd diagnos utan symtom som barn?
  • Fjäril kär

Ibland kan duktighet och presterande vara typiskt för adhd. Rastlöshet kan ibland ta sig det uttrycket. Vill man dölja sina svårigheter är det ju precis det som mna brukar dölja det med, att vara kreativ, duktig och aktiv så kaoset inombords inte märks. Tex genom att faktiskt plugga och vara duktig i skolan eller gå in helhjärtat för något intresse. Det är ju också just därför diagnoser på flickor oftast kommer mycket senare än för pojkar för att flickor oftast redan från början hittar strategier för att kryssa genom skoltiden och svårigheter och för att svårigheter hos flickor ser ut på annat sätt än för pojkar.

Så det låter ju som att du faktiskt har diagnos om du vet att du behövde dölja dina svårigheter redan tidigt.

• duktigaflickan

Hej TS, detta inlägg är gammalt men om du ser detta får du gääärna svara.. jag sitter i exakt samma sits som du just nu.. är 43 år och mitt i en utredning.. jag har haft svårt att redogöra för hur det var i barndomen men var en typisk ?duktig flicka? som var ganska ?begåvad? o lärde mig lätt i skolan men minns det som att mitt inte var ett känslokaos.. men var inget mina föräldrar såg/hörde pga egna problem de var upptagna med.. 
    verkar som psykologen som utreder mig lägger väldigt stor vikt vid vad min mamma minns.. Upplever själv att jag klassar in så väl på adhd.. vill egentligen inte ha en diagnos om jag skulle ?få välja? men vill veta varför det fungerat/fungerar så annorlunda för mig än vad det verkar göra för alla andra? så på det sättet skulle jag ändå bli ?besviken? att inte få en förklaringsmodell? 

hursomhelst blev nyfiken på hur det blev för dig i din utredning, uppfyllde Du inte kriterierna för diagnos pga avsaknad av det som du skrev om eller hur blev det??

• Anonym (ADHD-tjej)

Jo, det var samma sak för mig. Precis som du beskriver. Och för min dotter var det också så. Där tyckte alla lärare också att hon inte hade uppvisat några problem. Men hon kunde själv förklara att hon dolde dem, och det räckte. Vi fick båda diagnos. Olika gånger, olika ställen och läkare. 

Svar på tråden Adhd diagnos utan symtom som barn?