• Anonym (Mor ror)

När lär sig barn gunga själva?

Jag har ett barn som snart blir fem. Hon är väldigt "ofysisk" av sig, det vill säga, hon älskar att röra sig, men är inte särskilt bra på det. Nu försöker hon lära sig gunga, men det går liksom inte. Hon sitter bara och juckar fram och tillbaka, medan kompisarna gungar högre och högre. 

När "bör" man egentligen lärt sig gunga? 

• Svar på tråden När lär sig barn gunga själva?
  • Anonym (1)

Kanske nånstans runt den åldern men det är inte sent att inte kunna gunga helt själv vid fem år. Hon lär sig snart, inget att oroa sig för!

• Anonym (asdf)

Vår ena dotter var väldigt dålig på att själv komma på rörelser, men med konkreta instruktioner fungerade det. Hon kröp tex inte alls utan lärde sig gå först. Då kunde hon inte ställa sig upp från sittande, förrän vi visade "sätt handen här, flytta foten hit...".
    Med att gunga kan man kanske berätta "sträck fram benen och luta dig bakåt" sedan "böj in benen och luta dig framåt". Träna på att allt snabbare växla mellan rörelserna.

• Anonym (K)

Du får väl visa henne hur man gör! :)

• Anonym (lärare)

Jag observerar ofta gungställningen på rasterna när jag är rastvakt, och vi har både 7 och 8 åringar som inte har fått kläm på det än. De flesta kämpar glatt på ändå och brukar få till det ungefär lagom till att det inte är kul att gunga längre.

• Anonym (Myran)

Finns väll inget "bör" beror på barnet. Min 4åring har kunnat gunga själv i snart 1år medans min 7åring lärde sig det för kanske 2 månader sedan.

• Spucks
    Anonym (Mor ror) skrev 2021-04-08 11:43:02 följande:

Jag har ett barn som snart blir fem. Hon är väldigt "ofysisk" av sig, det vill säga, hon älskar att röra sig, men är inte särskilt bra på det. Nu försöker hon lära sig gunga, men det går liksom inte. Hon sitter bara och juckar fram och tillbaka, medan kompisarna gungar högre och högre. 

När "bör" man egentligen lärt sig gunga? 

Jag tror rent fysisk kan barnen klarar av det när dem är 3-4år, men sen utvecklar sig ju alla olika. Min son är 3,5 och jagr "tränar" ibland lite med honom, genom att kommentera när han gungar. Jag brukar säger "fötterna fram ... fötterna bakåt ..." vid rätt tidpunkt. Nu går det ibland lite. Inte så att han faktist får fart, eftersom han inte gör det med sväng än och inte inkludera överkroppen än, men han får nu oftas tajmingen rätt.
  • Anonym (Mor ror)

Jag är inte det minsta orolig och ja, jag både visar och instruerar, men rörelser går inte in hos damen. Hon både läser, skriver och räknar och har gjort så länge, så hennes fokus är på annat. Jag var mest nyfiken på när man "normalt" lär sig gunga. 

• Anonym (Q)

Min mellanson var säkert närmare 8 när han äntligen fick kläm på att gunga. Innan dess kunde han följa instruktioner och hjälpligt hålla igång en gunga, men det var som om han inte hade någon känsla för det. De två andra barnen var runt 4 när de fick ordning på koordinationen.

En av pedagogerna på barnens förskola sa att hon inte gav fart till barn över 4 år, men jag tycker att det är lite hårt. Att gunga är kul även om man inte har god koordination och det finns en gräns mellan motivation och frustration där man nog kan tappa vissa lite långsammare barn.

Svar på tråden När lär sig barn gunga själva?