• fluff

Halloumi?

Halli och hallå!
    Läste precis i en grav-tidning att halloumi är förbjudet (med stora bokstäver) att äta när man är gravid. Men det gäller väl inte tillagad? Eller?!?
    Trodde jag hade full koll på det här med maten men inte då. Jag som älskar halloumi, tur att jag inte har hunnit stoppa i mig så mycket som vanligt (pga det härliga illamåendet...). Någon med bättre koll än jag?

• Svar på tråden Halloumi?
  • NeaVida

Enl. allas vår matguru Johanna så ska det vara lugnt eftersom den är upphettad.

Vad är det för mammatidning du har läst det i?

• Karate

jag åt det hur mkt som helst när jag var gravid, just för att man steker den. likadant m mögelostSÅS som ju också är upphettad etc.
    ät på.
    K.

• fluff

Det var i en vi-föräldrar gravid tidning och det var just att det inte var kommenterat ngt om tillagad/ej tillagad som gjorde mig lite orolig men gud så skönt att höra att det är lugnt! Tack för snabba svar.

• listo

ALL ost, oavsett om den är pastöriserad eller inte, är helt okej att äta om den är upphettad till "bubblande het" (70 grader).

Sedan ska man ta gravidtidningarnas kostråd med ett hekto salt, för de publicerar rätt ofta rena faktafel... läs alltid hellre på Livsmedelsverkets hemsida (www.slv.se), där finns den korrekta informationen.

• Erita

åh och stekt halloumi med honung över som e så gott...

• NeaVida

Ah, en varning dock angående grönmögelost-sås från en som fick craving på det i början av graviditeten :) Det är att om man äter mycket så kan man bli lite... ehm... ohård... i magen. Det är inget farligt, men inte så kul :) Lite thai-mats-effekt kan man säga ;)

• Ponina

I Cypern brukar man göra bröd fyllda med halloumiost och mynta. Jag älskar det! Fick en idé om att lägga lite halloumi och mynta mellan två skivor formbröd i toastern, (en "lat" variant..) kan tänka mig att det blir gott men undrar om det blir tillräckligt varmt i en toaster? Osten måste koka, eller? Eller är det tillräckligt varmt när den smälter?

• lata kocken Johanna

grillad eller så är det inga problem

men utan att värma upp den så är det en av de ostar som ofta har ganska stora mängder listeria i sig

halloumi smälter vid ganska hög temp så när den är grillad på utsidan och riktigt smält inuti (dvs när den är som godast) så är den klar

• Sailor

Halloumi ska man ju steka eller grilla å då är det inga problem, om den är oupphettad kanske man ska vara lite försiktig

Svar på tråden Halloumi?