Aniiee skrev 2021-04-06 02:21:17 följande:
Pro har bättre windows defender, annars är det typ ingen skillnad.
Ok, I c.
KlantSmurfen skrev 2021-04-06 03:29:42 följande:
S-läge är nog bra för den som bara ska använda word.
Störiga windows defender har jag "avaktiverat" genom att radera registernycklarna för tjänsten.
Den största skillnaden mellan home & pro för den 'vanliga' användaren är priset.
www.pcgamer.com/whats-the-difference-between-windows-10-home-and-pro/
S-läge verkar va ett sätt för Microsoft att låsa in sina användare på samma sätt som Google gjort med Chromebook. Fast Chromebook är ju iofs mer extremt där allt finns i molnet hos farbror Google. Men det här är inget för mig så jag kommer lämna S-läget.
Jag har alltid skippat Defender i tidigare datorer och i stället kört annat antivirus och brandvägg. Blir så nu med.
Och Home räcker bra för mig.
TillFlorida skrev 2021-04-06 05:22:21 följande:
Om du behöver fråga så duger ?home? bra. Du kan lämna ?S? med gott samvete. En riktig återvändsgränd som jag trodde Microsoft övergett för länge sedan.
Asså att jag frågade handlar inte om att jag är helt okunnig om datorer och så utan att jag va nyfiken på input från andra som kanske såg fördelar med att köra i S-läge eller intressanta skillnader jag inte kunnat läsa mig till. Det kan va intressant höra andra användares egna tankar om saken tänkte jag.
Och ja, som du skriver är det nog en återvändsgränd så S-läget är snart historia i min laptop.
SprucknaGummit skrev 2021-04-06 10:54:08 följande:
Nej! det är inga nackdelar med att lämna S-läget...
(S-läget är egentligen mer för datorer i surfplatteläget som endast används för arbete via utvalda appar..)
se här hur du gör: support.microsoft.com/sv-se/windows/g%C3%A5-ur-s-l%C3%A4get-i-windows-10-4f56d9be-99ec-6983-119f-031bfb28a307
OBS! Om det inte anges någonstans vilken licens som du kan välja (home eller pro) så bör du välja Home.. Om det inte är en arbetsdator såklart!
Tack, Win 10 Home here I come!
Arcnice skrev 2021-04-06 11:04:17 följande:
Just det ja. Jag blandade nog ihop Pro med Ultimate, men Ultimate finns kanske inte för Windows 10.
Ultimate verkar inte finnas, nope.