• Reysti

VUL visar för litet foster - missfall påväg?

I fredags var jag på ett tidigt ultraljud för att förhoppningsvis få se hjärtat slå. Enligt mina beräkningar skulle jag då vara i v. 7 + 5, vilket med största sannolikhet borde stämma. Jag har regelbunden mens och trackade ägglossningen denna gång.

Det gynekologen hittar är ett levande foster i v. 5 (ca 2,5 mm långt) med svaga hjärtslag. Han förklarar att jag nog bör ställa in mig på missfall, men att hoppet inte är ute förens fostret har konstaterats död. Jag får förstås panik och jag och min kille bestämmer oss för att söka upp en annan mottagning för en ?second opinion?. Två dagar senare gör vi ultraljud igen. Denna gång mäter fostret 4,7 mm och beräknas vara i v. 6 + 0 och hjärtslagen är starka. På två dagar har det alltså växt 2,2 mm och hjärtat slår tydligare.

Men faktum kvarstår, foster mäter fortfarande två veckor för litet och det är inte ens hypotetiskt möjligt att jag skulle ha räknat fel på så många dagar. Som en barnmorska har förklarat för mig växer alla friska foster i samma takt i början, det kan alltså inte vara frågan om att den bara råkar vara sen i tillväxten... Känns som att allt bara är en väntan på att vid nästa ultraljud få konstaterat att fostret inte längre lever :(

Någon med liknande erfarenheter? ??

• Svar på tråden VUL visar för litet foster - missfall påväg?
  • Lilant

Min dotter som nu sitter å leker på golvet va 2 veckor för liten när jag va i vecka 10 så blev vi flyttade till 8, har haft koll på ägglossning men hade fått två ägglossningar med 1 veckas mellanrum den månaden och så blev hon till. Vi hade bara sex 1 gång den månaden så vet precis när hon blev till men med två ägglossningar så blev de den senare ägglossningen hon blev till på

• Reysti

Vad skönt att höra att det gick bra för er! Det ger mig lite hopp. En barnmorska jag pratade med poängterade också att man kan ha dubbla ägglossningar, men i mitt fall känns det osannolikt eftersom jag fick ett starkt plus redan på BIM.

• Lilant
    Reysti skrev 2021-04-01 09:08:04 följande:

Vad skönt att höra att det gick bra för er! Det ger mig lite hopp. En barnmorska jag pratade med poängterade också att man kan ha dubbla ägglossningar, men i mitt fall känns det osannolikt eftersom jag fick ett starkt plus redan på BIM.

Det fick jag också haha så det säger ingenting, men förstår att du är orolig har själv varit med om ett MA och två mf :) har en liten i magen nu och är i vecka 14 är döödsrädd att det är ma trotts att jag såg den leva förra veckan men med dottern så kände jag fosterrörelser redan i vecka 12
  • Reysti
    Lilant skrev 2021-04-01 09:15:27 följande:

Det fick jag också haha så det säger ingenting, men förstår att du är orolig har själv varit med om ett MA och två mf :) har en liten i magen nu och är i vecka 14 är döödsrädd att det är ma trotts att jag såg den leva förra veckan men med dottern så kände jag fosterrörelser redan i vecka 12

Haha gud var förvirrande. Beklagar verkligen missfallen, håller tummarna för att det går bra denna gång! När du fick MA, hade du sett hjärtslag tidigare då?
  • Lilant
    Reysti skrev 2021-04-01 09:25:18 följande:

Haha gud var förvirrande. Beklagar verkligen missfallen, håller tummarna för att det går bra denna gång! När du fick MA, hade du sett hjärtslag tidigare då?

Nope, va min första graviditet och jag kände att något va fel men ingen lyssnade å på ultraljudet i vecka 12 fick jag veta att bäbisen va död fick föda en bäbis stor som mitt lillfinger några dagar senare, vid mf så fick jag se hjärtljud ena gången å andra gången kom barnet ut i vecka 7 även första mf va i vecka 7. När jag såg hjärtljud va det i vecka 6+0. Andra missfallet va 4 månader efter dottern föddes 3 månader innan den graviditeten jag har nu, missfall känns lättare när man redan har barn som tur är. När jag förlorat två graviditeter å inga barn trodde jag att jag aldrig skulle få barn. Visste att jag va gravid men dom fick ändå starta förlossningen med dottern i vecka 39 för jag fick för mig att det inte äns fanns ett barn ( hade ingen mage heller haha vilket inte gjorde de hela bättre) hon kom ut på en timme efter dom tagit vattnet då släppte all ångest :)
Svar på tråden VUL visar för litet foster - missfall påväg?