• idaola

Rätt tid att söka hjälp?

Hej!

Jag är snart 28. Har en sambo sedan 2 år och vi är redo för barn. Vi har haft oskyddat sex i ett år.

Jag slutade med p-piller för ett år sedan och min mens kom inte igång förrän nu i  november. Sedan dess har jag haft mens 5 gånger, den är inte helt regelbunden än. Då jag använder Natural Cycles kan jag identifiera mina ägglossningar. Jag är rätt säker på att 2 av 5 cykler har varit utan ägglossning. Nu senast fick jag mens på cykeldag 18....

Innan mensen kom tillbaka var jag hos en privat klinik för att kolla så allt såg rätt ut. Det gjorde det, enligt henne var det helt normalt att det kan ta tid för mitt system att "vakna" igen.

Min fråga är: kan man räkna det som att vi försökt skaffa barn i ett år? Eller ska jag avvakta lite till innan jag söker hjälp?

Jag är normalviktig på gränsen till underviktig, har ej PCOS eller några andra konstaterade "problem".

Tack :)

• Svar på tråden Rätt tid att söka hjälp?
  • Ellie

Om jag förstår det rätt har du egentligen bara haft 3 ägglossningar sedan ni började försöka? Då tänker jag att ni bör fortsätta i alla fall till hösten innan ni söker hjälp. Det bästa är väl ändå om du ställer samma fråga till en klinik, och då får ett svar på vad de tycker är rimligt.

• Limeblad

Jag hade sökt hjälp. Det värsta som kan hända är att de säger åt er att fortsätta att försöka.

• Anonym (Kinna)

Tre egna försök är väldigt lite. De flesta blir ju gravida inom ett år. Ert år började i november. Så det är väl rimligt att vänta till i höst. Sen vill ju flera landsting att man ska ha försökt två år själv innan man får rätt till behandling.

• Anonym (E)

Nej man kan inte räkna att ni försökt ett år om du inte hade ägglossning pga omställning från preventivmedel under majoriteten av den tiden...

• Anonym (K)

Ring gynekologen igen. Mensen kom ju igång som hon förutspådde, men hade jag varit du hade jag velat kolla varför jag inte har ÄL, eller varför cykeln är så kort... Nu när kroppen är igång är det möjligt att följa upp när/om du har ÄL samt att efteråt ha kollat att den verkligen skett. Nu har ju redan väntat länge utan att få igång den och kommer den då sällan känns det ju inte optimalt. Lycka till!

• idaola

Tack för svar! Jag har hört av mig till min klinik och de ska ringa mig på måndag. Jag förstår att jag bara haft 3 cykler och det kan ses som enbart 3 försök. Men eftersom det tog så lång tid att få igång den + att den inte är som den ska än, hoppas jag att de tar mig på allvar.

Någon som varit med om något liknande? Vad tror ni man skulle kunna få för hjälp i detta läge? Eller är det bara "vänta och hör av dig om ett halvår" man lär få som svar?

• LinaJ87
    idaola skrev 2021-04-01 10:29:10 följande:

Tack för svar! Jag har hört av mig till min klinik och de ska ringa mig på måndag. Jag förstår att jag bara haft 3 cykler och det kan ses som enbart 3 försök. Men eftersom det tog så lång tid att få igång den + att den inte är som den ska än, hoppas jag att de tar mig på allvar.

Någon som varit med om något liknande? Vad tror ni man skulle kunna få för hjälp i detta läge? Eller är det bara "vänta och hör av dig om ett halvår" man lär få som svar?

Så om man försöker i tolv månader men har noll ägglossningar och noll mens, så räknas det inte? Känns skevt. Borde vara antalet månader man försökt aktivt med oskyddat samlag samt användning av LG-stickor. Står ju ingenstans om TOLV cykler.

Håller tummarna för er!
  • Msofie
    LinaJ87 skrev 2021-04-01 11:29:32 följande:

Så om man försöker i tolv månader men har noll ägglossningar och noll mens, så räknas det inte? Känns skevt. Borde vara antalet månader man försökt aktivt med oskyddat samlag samt användning av LG-stickor. Står ju ingenstans om TOLV cykler.

Håller tummarna för er!

Jag håller med mig helt här. Det enda en utredning hjälp kommer ge är er tydligare svar för era förutsättningar och alternativ om det inte går. Spontant tycker jag tre äl per år, även om du slutat på P piller är väldigt lite. De flesta får tillbaka sin ÄL regelbundet, om allt står rätt till, inom några månader.
Svar på tråden Rätt tid att söka hjälp?