• Mom2be262

Gravida - vad äter ni på påskbordet?

Vad äter ni vs. Vad äter ni inte? Ska man undvika räkor? Gravad lax?

• Svar på tråden Gravida - vad äter ni på påskbordet?
  • Lilant

Gravad/kallrökt lax fast man inte "får" dock har jag kommit fram till om man ska vara rädd för listeria finns det massor med andra saker man inte "får" äta trotts att det inte står med på livsmedelsverket tex alla paketerade kött pålägg skinka och prickigkorv till exempel:)

• Limeblad
    Lilant skrev 2021-03-30 14:22:14 följande:

Gravad/kallrökt lax fast man inte "får" dock har jag kommit fram till om man ska vara rädd för listeria finns det massor med andra saker man inte "får" äta trotts att det inte står med på livsmedelsverket tex alla paketerade kött pålägg skinka och prickigkorv till exempel:)

Fast det framgår ju av Livsmedelsverket att skivat pålägg ska ätas inom en vecka från förpackningsdatum (samma som för gravad lax). Segt nog anges inte förpackningsdatum.

Jag har tänkt äta potatis, ägg, sparris, olika sorters sill, löjrom, inkokt lax eller upphettad varmrökt lax.
  • Lilant
    Limeblad skrev 2021-03-30 14:32:26 följande:

Fast det framgår ju av Livsmedelsverket att skivat pålägg ska ätas inom en vecka från förpackningsdatum (samma som för gravad lax). Segt nog anges inte förpackningsdatum.

Jag har tänkt äta potatis, ägg, sparris, olika sorters sill, löjrom, inkokt lax eller upphettad varmrökt lax.

Måste vara nytt va ju gravid förra året å läste där dock inte läst nått denna gången :) potatis lät gott haha
  • Holy93

Jag åt allt på julbordet (är väl typ samma), men såg till att gravade laxen var kall hela tiden och la frysklumpar under när det var dags att ställa fram

Svar på tråden Gravida - vad äter ni på påskbordet?