Selektiv mutism
Jag är ensanstående till en dotter på 8år. Hon fick diagnosen för ca. 1 år sen men haft den sen hon var 6år. Dom kunde inte veta då om det var blyghet eller selektiv mutism. Men nu vet vi. Hon är så sprallig o social hemma med hennes storebror o mig. Men detta är så svårt när vi åker iväg till mina syskonbatn som är hennes kusiner. Hon sitter i mitt knä o säger inget o svarar inte när någon pratar med henne. Och hon äter inget tex när dom har kalas. Jag äter offtast inget heller eftersom det är så svårt att ha henne i knät. Hon vägrar sätta sig på egen stol. Så alla bara undrar varför hon är så blyg. Då jag förklarar gång på gång varflr hon är tyst. När hon e hemma så hon väldigt pratsam och springer runt som vilken 8åring som helst. Dom misstänker att hon även ADHD. Någon i samma sits? Vi väntar fortfarande på behandlingsstid på Bup. Och i skolan får hon bra hjälp. Men detta med att åka iväg det blir jättejobbigt. Om hon ska leka med sina kusiner måste jag följa med o vara i närheten annars vägrar hon. Glömde ju skriva att hon har separationsångest.