Efterlysning: Heminsemination?
Hej! Jag är reporter på Svenska Dagbladet och håller just nu på med att försöka bena ut läget kring assisterad befruktning. Vad jag har förstått så har det blivit vanligare att man löser detta själv via privata donatorer nu då kliniker osv varit stängda/fått långa köer under pandemin.
Jag skulle gärna prata med någon/några som har erfarenhet av heminsemination via privat donator som man fått kontakt med via internet, och höra tankar/fördelar/nackdelar/upplevelse. Det går bra att vara anonym! Jag skulle också vilja prata med någon som överväger detta, man behöver alltså inte redan ha gjort det, så att säga.
Jag undrar också kring hur vanligt det är i Sverige? I USA och Australien tycks det vara stort, med stora grupper på sociala medier där kontakter förmedlas mellan givare och mottagare, olika metoder som AI, NI och PI osv. Förekommer detta här, eller känns det inte alls igen?
Vore supertacksam för all insikt och input! Kan man tänka sig att prata med mig så nås jag på sophie.stigfur@svd.se