• Anonym (Znorg)

Män bör inte ta initiativ

Män är sämre på att läsa signaler, och inbillar sig att tjejen är intresserad. När hon bara är glad, social och trevlig.
    Han bör inte fråga om hon vill fika t ex, för det troligaste är att hon inte är intresserad.
    Stämmer?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Män bör inte ta initiativ
  • Anonym (Moa)

Sannolikheten att få ett nej är inte det som är avgörande. Friskt vågat, hälften vunnet! Däremot kan man behöva tänka sig för så att man inte gör någon alltför obekväm. Det kan vara svårt att samarbeta med en kollega som är ledsen för att man gett honom nobben. Och är man ung kan det vara rent obehagligt att tvingas ha att göra med en gubbe som inte sticker under stol med att han gärna vill ligga med en.

• Mandel

Vet man att personen är singel så skadar det väl inte att fråga.

En fika kan man ju ta som vänner.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Tukt
    Anonym (Znorg) skrev 2021-03-14 06:40:52 följande:

Män är sämre på att läsa signaler, och inbillar sig att tjejen är intresserad. När hon bara är glad, social och trevlig.
    Han bör inte fråga om hon vill fika t ex, för det troligaste är att hon inte är intresserad.
    Stämmer?

Jag vet inte om det påståendet stämmer. Vet du det? Eller bygger du det på dina egna erfarenheter?
    Och bara för att man är dålig på något, så betyder det  inte att man ska låta bli. Man kan också anstränga sig mer.

Sedan kan jag tycka att det vore bra om män inte vore så "på" hela tiden. Då det uppenbart irriterar kvinnor (baserat på vad de själva brukar säga eller skriva i forum likt detta).
  • Anonym (nja)

Dina alternativ blir för grovmejslade. Det är inte så enkelt som att man kan svara ja/nej i alla situationer. 

Det handlar om att välja rätt tillfälle om man vill fråga. På jobbet, en kollega som man springer på ofta kan man enkelt fråga om hen vill med på en fika. Om svaret blir nej var det inte så mycket förlorat, man kan fortsätta vara kollegor och glömma detta. 
    Om man däremot möter en okänd person på stan/ICA eller liknande och blir så betagen att man frågar om denne vill prata mer/byta mobilnummer/gå med på en fika så kan det bli alldeles galet! Det skulle kunna fungera men sannolikheten är inte så stor. Den är större om ni handlar på samma butik varje veckan och har småhejat på varann flera ggr innan. 

Det handlar också om tonen i hur man ställer frågan. Verkar man helt galet på och man inte känner varann får du säkerligen ett nej. Är man lite mer relaxad, ser det mer som en kul grej, kanske man får ett ja. 

• Anonym (beror på)

Jag håller med ovanstående om att det beror på situationen. Om man är kvinnans chef på jobbet kan det t.ex. vara olämpligt. Och om man får ett nej bör man kunna ta det och inte bli sur.

• Anonym (Kvinna 39)

En kille som inte tar initiativ går bort direkt. Klarar man inte av att läsa signaler får man väl se till att umgås med andra så man lär sig, kvinnor ska inte vara deras vuxenmorsor och släpa relationen framåt!

• Anonym (Rimligt?)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-03-14 10:48:20 följande:

En kille som inte tar initiativ går bort direkt. Klarar man inte av att läsa signaler får man väl se till att umgås med andra så man lär sig, kvinnor ska inte vara deras vuxenmorsor och släpa relationen framåt!

Är det rimligt att anta att killar kan ha samma inställning, dvs att tjejer som inte tar initiativ går bort direkt?
  • Anonym (Lis)

Att fråga om man vill ta en fika är verkligen inte att vara för påträngande. Fika är i princip alltid ok.

• Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Rimligt?) skrev 2021-03-14 17:31:20 följande:
    Är det rimligt att anta att killar kan ha samma inställning, dvs att tjejer som inte tar initiativ går bort direkt?
    Jag antar det? Jag är inte man och kan inte uttala mig om hur män brukar tänka men det är upp till varje individ, kvinna som man, att ställa upp sina egna villkor. Det finns säkert personer som inte alls tycker det är viktigt om den andra gör något för att driva relationen framåt också.
  • Anonym (Rimligt?)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-03-14 17:51:15 följande:
    Jag antar det? Jag är inte man och kan inte uttala mig om hur män brukar tänka men det är upp till varje individ, kvinna som man, att ställa upp sina egna villkor. Det finns säkert personer som inte alls tycker det är viktigt om den andra gör något för att driva relationen framåt också.
    Fast om du förväntar dig att killen tar alla initiativ, bidrar du själv något till att föra relationen framåt då? Mest nyfiken på hur du tänker.
Svar på tråden Män bör inte ta initiativ