• Anonym (Jol)

Borde jag satsa eller gå vidare?

Hej, ja som rubriken lyder så vet jag inte hur jag ska göra i situationen jag befinner mig i nu.

Jag sitter här nu, över ett år senare och har samma starka känslor för mitt ex som jag hade när vi valde att gå skilda vägar.

Problemet i sig är som så att för ett litet tag sedan fick jag reda på mitt ex hade träffat någon ny.

Fram tills dess hade jag haft någon form av hopp kvar. För jag vet att vi båda har haft väldigt starka känslor för varandra efter uppbrottet. Vi gjorde aldrig slut för att vi ville, utan för att det behövdes. Vi var inte på helt rätt plats där och då. Men efter mycket jobb med mig själv med terapi osv, så känner jag att jag är där idag.

Jag testade att träffa andra och hela den biten för att glömma. Men allt jag kunde göra var att bara jämföra och inget annat än mitt ex ?dög?

Men ja, mitt ex har träffat en ny. Och det respekterar jag, jag vill inte vara den som missunnar dom något. Så jag berättade exakt hur jag kände. Och tog även beslutet att jag kände att vi inte borde ha kontakt på ett tag just för att jag inte hade fixat att låtsas som att allt var okej och hålla kontakten igång med vetskapen av att det finns någon annan. Vi pratade om det, Och det var då jag fick veta att mitt ex inte hade gått vidare helt. Att där fortfarande fanns känslor kvar för mig. Att det fortfarande inte fanns någon som kunde jämföra sig med mig osv. Ja det kom som en chock för mig.

Och det jag undrar är ju vad jag borde göra. Borde jag stå för det jag sagt, tysta ner kontakten försöka glömma en gång för alla nu när det inte finns så mycket mer att hoppas på. Eller borde jag försöka kämpa för att det ska bli vi igen. Nu när jag har vetskapen av att där fortfarande finns så mycket kvar av allt vi kände för varandra.

Jag vill ju inte vara den som ställer till det för dom, jag vill inte missunna dom glädjen i att dom funnit varandra. Men samtidigt är jag väldigt rädd för att mista kontakten och därav riskera att dom känslorna där finns kvar försvinner för gått.

Svaret är kanske enkelt, men ja. Man tänker ju inte så rationellt i lägen som dessa...

• Svar på tråden Borde jag satsa eller gå vidare?
  • Anonym (Skogsmulle)
    Anonym (Jol) skrev 2021-03-11 16:15:58 följande:

Hej, ja som rubriken lyder så vet jag inte hur jag ska göra i situationen jag befinner mig i nu.

Jag sitter här nu, över ett år senare och har samma starka känslor för mitt ex som jag hade när vi valde att gå skilda vägar.

Problemet i sig är som så att för ett litet tag sedan fick jag reda på mitt ex hade träffat någon ny.

Fram tills dess hade jag haft någon form av hopp kvar. För jag vet att vi båda har haft väldigt starka känslor för varandra efter uppbrottet. Vi gjorde aldrig slut för att vi ville, utan för att det behövdes. Vi var inte på helt rätt plats där och då. Men efter mycket jobb med mig själv med terapi osv, så känner jag att jag är där idag.

Jag testade att träffa andra och hela den biten för att glömma. Men allt jag kunde göra var att bara jämföra och inget annat än mitt ex ?dög?

Men ja, mitt ex har träffat en ny. Och det respekterar jag, jag vill inte vara den som missunnar dom något. Så jag berättade exakt hur jag kände. Och tog även beslutet att jag kände att vi inte borde ha kontakt på ett tag just för att jag inte hade fixat att låtsas som att allt var okej och hålla kontakten igång med vetskapen av att det finns någon annan. Vi pratade om det, Och det var då jag fick veta att mitt ex inte hade gått vidare helt. Att där fortfarande fanns känslor kvar för mig. Att det fortfarande inte fanns någon som kunde jämföra sig med mig osv. Ja det kom som en chock för mig.

Och det jag undrar är ju vad jag borde göra. Borde jag stå för det jag sagt, tysta ner kontakten försöka glömma en gång för alla nu när det inte finns så mycket mer att hoppas på. Eller borde jag försöka kämpa för att det ska bli vi igen. Nu när jag har vetskapen av att där fortfarande finns så mycket kvar av allt vi kände för varandra.

Jag vill ju inte vara den som ställer till det för dom, jag vill inte missunna dom glädjen i att dom funnit varandra. Men samtidigt är jag väldigt rädd för att mista kontakten och därav riskera att dom känslorna där finns kvar försvinner för gått.

Svaret är kanske enkelt, men ja. Man tänker ju inte så rationellt i lägen som dessa...

Jag tycker du ska stå fast vid det du sagt, du ska backa. Han är i ett förhållande, och vill han försöka med dig igen, då får han lämna först, och sedan ta kontakt med dig. Han vet hur du känner. 

Sedan tycker jag inte att det han sade är samma sak som att han vill fortsätta med dig eller att han älskar dig. Han kanske menar att han fortfarande tycker om dig, och att det blir svårt att hitta någon som är lika bra som du. Inget mer. Sagt för att vara snäll. 
  • Anonym (Kvinna)

Gå vidare, det är vad han gjort. Det finns inget att satsa på där. Fokusera på att satsa på dig själv och ditt förbättrade liv

Skulle du själv ha uppskattat om ett ex (till dig eller din partner) kom och störde din relation?

• Anonym (yyy)

Du vill visst förstöra för dem, för annars hade du ju inte sagt något! Jag tycker du försöker försköna sanningen. 
    Nu har du sagt vad du sagt. Jag tycker inte du ska göra något alls nu utan bollen ligger hos ditt ex. 

• Anonym (He's just not that into you)

Bara för att känslor inte dör från en dag till en annan innebär inte att ni har "så mycket kvar".... Han har gått vidare, du respekterar inte det ett dugg men lämna dem i fred nu och gå vidare med ditt också!

• Anonym (Z)

Vad menar du med ?satsa?? Gå in för att förstöra hans relation med sin nya kvinna?

• Anonym (Svårt)

Tycker du ska gå vidare. Man gör ju slut av en anledning. Alltid har sin tid. Det har ju trots allt gått ett tag mellan er. Är han lycklig med sin nya tjej - så måste du ändå acceptera det och inte förstöra för dom. Låt dom vara ifred. Förhoppningvis kommer du hitta någon du med. Du vill väl inte vara en galen desperat ex liksom. Män tycker sånt är oattraktivt.

Jag tror också som någon annan skrev, att han sa sådär, bara för att vara snäll.... för visa respekt till dig på ett sätt. Jag hade gjort samma sak. Man vill ju inte vara elak.

För hade han velat ha dig tillbaka, så hade han ändå kämpat och stannat kvar, för män fungerar så. Om en man verkligen är kär i en kvinna, då lämnar han henne inte. Oavsett vilken skick hon är i.

Om ni nu är ni menade för varandra, så kmr ni hitta tillbaka till varandra senare i livet oavsett.

Svar på tråden Borde jag satsa eller gå vidare?