• Cloudstorm89

PCOS - Bör jag skaffa barn?

Har försökt skaffa barn i fleraår utan att lyckas.

Nyligt fått veta att jag har PCOS. Fick även veta att det är 50% chans att mitt barn skulle få PCOS.

Detta gör att jag börjat ifrågasätta mina egna önskningar om att skaffa barn.

Då jag själv mår jättedåligt över den här sjukdomen och symptom som manlig behåring på kropp och ansikte, samt övervikt. Det får mig att känna mig som ett monster och jag skulle aldrig önska någon denna sjukdom, och definitivt inte mina egna barn.

Vad tycker ni? Hur skulle ni ha gjort? Vill gärna höra ert ärliga svar. Oavsett vad det innebär.

Och om det finns någon mer som är eller varit i min situation, vad gjorde ni?

• Svar på tråden PCOS - Bör jag skaffa barn?
  • Anonym (??)

Är det så att det med 100 % ärvs till en dotter eller är det 50 % risk att din eventuella dotter ärver sjukdomen? Så är det 25 % risk att barnet får sjukdomen och 75 % chans att barnet inte ärver sjukdomen.

Jag har bekanta med sjukdomen som har barn av båda könen. Vet inte hur de tänkte. Har bekanta med barn med andra sjukdomar som valt att skaffa fler med 50-50 risk att barnet blir sjukt.

Hon jag känner med POCS stämmer inte alls in på din beskrivning. Är bilden andra har av dig den samma som din egna eller är deras uppfattning snällare?

• Jag är bara jag

svenska.yle.fi/artikel/2018/05/17/forskare-orsaken-bakom-den-hormonella-storningen-pcos-kan-ha-hittats

Du "skaffar" barn om du vill. Finns alltid nån som tycker man ska avstå av hur många skäl som helst, men det är den enskilda kvinnan som avgör. Finns många sjukdomar och annan skit som kan ärvas, men det ska inte avgöra huruvida man skaffar barn eller inte utom i de fall kanske där det är 100% risk för mycket allvarliga sjukdomar. 

• Anonym (Snabb)

Jag vet inte var du fått ärftlighet på 50% ifrån? Har du källor på det?

En snabb googling säger mig att av de som konstateras ha pcos så har 50% ?ärvt? det. Det betyder inte att det är 50% risk att få ett barn med samma åkomma.

Jag känner två personer med pcos. Den ene min egen syster. Utifrån sett är detta inget som någon någonsin kan märka.

Vill du ha barn så skaffa det. I framtiden kanske man vet mer om vad det faktiskt beror på.

Som jag förstått det så är en del av överviktsproblematikwn det motsatta. Perosner med övervikt utvecklar pcos i högre grad/symptomen börjar visa sig pga övervikten och inte tvärtom

• Cloudstorm89

Det var vid ett besök hos gynekologen som jag frågade om ärftlighet och hon sa att det var ca 50 % chans att barnet kan få PCOS.

Själv har jag mest troligt fått det på grund av att min mamma led av obehandlad hypoteros då hon väntade mig och att jag därav blev utsatt för en överdos av testosteron.

Ja det är helt klart så att det inte finns något som förbjuder mig från att skaffa barn. Men jag skulle få så hemskt dåligt samvete om mitt barn skulle få PCOS och att det är mitt fel.

Samtidigt känner man ett enormt avunda då alla ens vänner och syskon får barn efter barn.

• Anonym (L)
    Cloudstorm89 skrev 2021-03-07 22:37:49 följande:

Det var vid ett besök hos gynekologen som jag frågade om ärftlighet och hon sa att det var ca 50 % chans att barnet kan få PCOS.

Själv har jag mest troligt fått det på grund av att min mamma led av obehandlad hypoteros då hon väntade mig och att jag därav blev utsatt för en överdos av testosteron.

Ja det är helt klart så att det inte finns något som förbjuder mig från att skaffa barn. Men jag skulle få så hemskt dåligt samvete om mitt barn skulle få PCOS och att det är mitt fel.

Samtidigt känner man ett enormt avunda då alla ens vänner och syskon får barn efter barn.

Jag har själv gått i lika tankar och diskuterat det med psykolog. Jag har kommit fram till att jag ändå vill ha biologiska barn. Jag har det rätt så illa och blev diagnostiserad tidigt då min mamma har PCOS också. (Hon har dock turen att knappt märka av det.) Om jag får en dotter så kan jag vara uppmärksam på om hon visar symtom och se till att hon får hjälp tidigt för att slippa det värsta. Visst, jag önskar ingen annan kvinna håravfall på huvudet som jag har men det finns så mycket värre sjukdomar man kan få. Börjar man fundera på när man inte borde skaffa barn på grund av risk för ärftliga sjukdomar eller liknande så är det väldigt få människor som hade kunnat skaffa barn.
  • Anonym (??)

Utomlands kan man välja kön på barnet. För vissa sjukdomar kan man få se om barnet har det innan men detta syns kanske inte på ett gen-test?

Får du en pojke slipper han det här problemen.

• Anonym (Snabb)
    Cloudstorm89 skrev 2021-03-07 22:37:49 följande:

Då skulle jag säga att gynekologen uttalat sig om något som hen inte vet något om.

Jag googlade vidare igår och konstaterade att det finns 15 studier gällande detta. I vissa kan man påvisa en ärftlighet, i andra inte.

Det kan absolut vara så att ärftligheten är 50%, men det vet man inte. För det finns inte tillräckligt med studier. Det kan lika gärna vara 10% ärftlighet. Din gynekolog kan inte uttala sig om detta eftersom det inte finns ordentliga studier.
Svar på tråden PCOS - Bör jag skaffa barn?