• SweetJune

Har man inte rätt till 4 veckor sammanhängande semester?

Hej min man sökte semester 5 v 28-32 men fick bara beviljat 28-30 dvs 3 v.

Har man inte rätt till 4 v sammanhängande semester? Chefen sa nej att de har rätt att bara godkänna 3 v om de vill. Vad gäller?

• Svar på tråden Har man inte rätt till 4 veckor sammanhängande semester?
  • Anonym (G)

Det kan finnas avvikelser i kollektivavtalet som tillåter kortare sammanhängande semester

• Anonym (F)

Om inte kollektivavtalet säger annat så har han rätt till fyra sammanhängande veckor, men arbetsgivaren har rätt att bestämma vilka veckor. Om det inte funkar för verksamheten att han är ledig hela juli så kan semestern läggas tidigare eller senare.

• Anonym (x)
    Sammanfattningsvis har arbetstagare rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår, denna rätt går inte att avtala bort. Det går inte att kräva fyra veckors sammanhängande semester specifikt i juli som i ditt exempel, man kan såklart önska det men det är chefens beslut när man får semester. Man ska dock få fyra veckors sammanhängande semester någon gång mellan juni-augusti om det inte finns synnerliga skäl för annat, i sådana fall får arbetsgivaren flytta den sammanhängande perioden. Man kan avtala om annat, det är därför viktigt att veta vad som står i anställningsavtalet. Eftersom detta uttrycks i lag måste arbetsgivaren följa dessa regler även om företaget inte är ansluten till ett kollektivavtal.

lawline.se/answers/ratten-till-sammanhangande-semester
  • Anonym (J)
    SweetJune skrev 2021-03-05 19:55:54 följande:

Tack för era svar. Då ber jag maken ringa facket och kolla upp detta.

Jobbar han inom sjukvården kan de tyvärr neka ja. Jag är bm och har de senaste fyra åren endast fått tre veckor sammanhängde semester.
  • Anonym (abc)
    SweetJune skrev 2021-03-05 19:55:54 följande:

Tack för era svar. Då ber jag maken ringa facket och kolla upp detta.

Facket kan inte hjälpa honom att få 4 veckor i den period han sökt. Däremot kan de säkert hjälpa till att få 4 veckor perioden innan eller efter när det inte är riktigt lika högt tryck.
  • Anonym (Har bara 3v)

Beror på kollektivavtalet

Inom min branch har vi rätt till 3v sammanhängande

Man kan få 4v ifall verksamheten tillåter och chefen godkänner men det händer sällan

Svar på tråden Har man inte rätt till 4 veckor sammanhängande semester?