• Anonym (Nybörjare)

Ny på aktier, orolig för vad som är manipulering av marknaden!

Jag började för ngt år sedan med aktier på skoj! Har Avanza där man inte betalar courtage upp till 50.000kr.

Jag har därför köpt för någon hundring då o då, har det blivit ngn utdelning kan jag har handlat för några kronor på en ?billig? aktier. Tycker det är roligt att lära mig mer o mer, o sakta har jag byggt upp en liten portfölj!

Nu har jag börjat läsa mer o mer att man kan åka dit för manipulatorn om man köper enstaka aktier! Kan detta verkligen stämma? Kan man inte handla någon aktier för ca 34 kr bara för man har det kvar på sitt isk, eller måste man alltid köpa mer aktier åt gången? Blev lite orolig att jag under det senaste året gjort något knasigt! Har ju sett detta som en kul grej att lära sig o bara köpa för det jag har råd att förlora! Tänker att jag gör detta i stället för att röka el liknanden!

Någon som kan vägleda mig? Tänker att det är pinsamt hur lite jag fattar som medelålders tant!

• Svar på tråden Ny på aktier, orolig för vad som är manipulering av marknaden!
  • Anonym (F)

Vem eller vad har sagt att handel med enstaka aktier kan tyda på manipulation, och hur?

Frågar alltså uppriktigt. Om du har en länk eller motsvarade till påståendet, är det nog lättare att förklara det.

Tills vidare kan jag lugna dig med att din hobby, som du ju håller på en nivå lägre än ?småsparare?, knappast kommer att få dig åtalad. Det är inte folk som dig man behöver / vill komma åt.

Men som sagt, visa gärna det du läst så kan vi nog lugna dig ännu mer.

• Iarwain

Oroa dig inte för marknadsmanipulationsmisstankar.

Det sättet du handlar på är inte det.

Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Anonym (Nybörjare)

tradevenue.se/Ekonomiblogg/allt-fler-småsparare-åker-fast-för-marknadsmanipulation

Tänkte närmast på ifall jag är en sådan som gör enpetare?

Anonym (F) skrev 2021-03-02 20:11:10 följande:

Vem eller vad har sagt att handel med enstaka aktier kan tyda på manipulation, och hur?

Frågar alltså uppriktigt. Om du har en länk eller motsvarade till påståendet, är det nog lättare att förklara det.

Tills vidare kan jag lugna dig med att din hobby, som du ju håller på en nivå lägre än ?småsparare?, knappast kommer att få dig åtalad. Det är inte folk som dig man behöver / vill komma åt.

Men som sagt, visa gärna det du läst så kan vi nog lugna dig ännu mer.

Iarwain skrev 2021-03-02 20:19:53 följande:

Oroa dig inte för marknadsmanipulationsmisstankar.

Det sättet du handlar på är inte det.

• Anonym (F)
    Anonym (Nybörjare) skrev 2021-03-02 20:27:04 följande:

tradevenue.se/Ekonomiblogg/allt-fler-småsparare-åker-fast-för-marknadsmanipulation

Tänkte närmast på ifall jag är en sådan som gör enpetare?

Men inget av det där som står i länken är väl något du ägnar dig åt? Det första som står är ju att man måste ha uppsåt att manipulera marknaden för att bli fälld. Om din TS är ärlig, handlar ju artikeln om något helt annat. Bara för att vissa små delar av själva handlingen ser ut på ett liknande sätt, innebär ju inte det att alla begår brottet. Man får köra en skåpbil långsamt långsamt förbi en skola utan att vara pedofil.

Du kan lugnt glömma dina farhågor.
  • Denkmal81

Gör inte enpetare i illikvida småbolag där du riskerar att driva kursen.

Det är bara det det handlar om.

• Anonym (Nybörjare)
    Denkmal81 skrev 2021-03-02 21:00:52 följande:

Gör inte enpetare i illikvida småbolag där du riskerar att driva kursen.

Det är bara det det handlar om.

Vad betyder det? Hur vet jag hur ett bolag är illikvida?
  • Denkmal81
    Anonym (Nybörjare) skrev 2021-03-02 21:09:57 följande:

Vad betyder det? Hur vet jag hur ett bolag är illikvida?

Du kan titta på omsättningen per dag. I större bolag så handlas det för miljoner varje dag och dina köp götar Mr inga avtryck.

Likaså kan du titta på orderboken och spreaden mellan köp och sälj, i likvida bolag är den ofta liten medan småbolag kan ha stora skillnader.

Ta som exempel en aktie för senaste avslut gjordes på 100, och köpkurs på 95 men sälj på 108. Då driver du kursen med 8% om du handlar en aktie.
  • Anonym (Nybörjare)
    Denkmal81 skrev 2021-03-02 21:21:03 följande:

Du kan titta på omsättningen per dag. I större bolag så handlas det för miljoner varje dag och dina köp götar Mr inga avtryck.

Likaså kan du titta på orderboken och spreaden mellan köp och sälj, i likvida bolag är den ofta liten medan småbolag kan ha stora skillnader.

Ta som exempel en aktie för senaste avslut gjordes på 100, och köpkurs på 95 men sälj på 108. Då driver du kursen med 8% om du handlar en aktie.

Anonym (F) skrev 2021-03-02 20:31:45 följande:

Men inget av det där som står i länken är väl något du ägnar dig åt? Det första som står är ju att man måste ha uppsåt att manipulera marknaden för att bli fälld. Om din TS är ärlig, handlar ju artikeln om något helt annat. Bara för att vissa små delar av själva handlingen ser ut på ett liknande sätt, innebär ju inte det att alla begår brottet. Man får köra en skåpbil långsamt långsamt förbi en skola utan att vara pedofil.

Du kan lugnt glömma dina farhågor.

Tack snälla för er hjälp! Tacksam!!
Svar på tråden Ny på aktier, orolig för vad som är manipulering av marknaden!