• brallison

Historiska böcker för barn

Hej!
    Min 10.åriga dotter blev väldigt imponerad av serien "Drottningarna" som finns på TV4 Play och då tänkte jag att kanske hon skulle vara intresserad av att läsa nåt liknande. Men vad finns det för historiska böcker som är i samma genre samtidigt som är anpassade för barn (dvs inte för tråkiga)? Nån som har tips?
    Tackar på förhand!

• Svar på tråden Historiska böcker för barn
  • Mor Maria

Flickornas historia av Kristina Lindström läste min dotter när hon var i 10-årsåldern.

• scanmia
    Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian

Sotarpojken av Lisa Tetzner
    Boktjuven av Markus Zusak
    Den siste musketören av Stuart Gibbs
    Drakskeppet av Maj Bylock
    Enola Holmes böckerna av Nancy Springer
    Anne på Grönkulla av L M Montgomery

Asterix! är ju hur kul som helst om det är ok med serietidning 
    Mina barn har alla slukat Horrible Histories av Terry Deary. Det är inte skönlitteratur, men historia på roligt sätt. Dock måste ju engelskan vara god nog.
    Andreas Sjölander har skrivit Sagor om svenska historia, som kanske inte är fullt lika dråpliga, men gick hem hos i alla fall två av barnen.
    Om hon har engelskan kan du även kolla in Magic Tree House av Osborne, som är lättlästa äventyr, ofta från olika tidsperioder. Personligen kunde jag inte med dessa tillrättalagda och massproducerade böcker, men när barnen började läsa så var de faktiskt väldigt populära och de fick både fart på deras läshastighet och deras historieintresse så jag kan bara inte utesluta dem från den här listan.

• Anonym (Momo)

Godnattsagor för rebelltjejer (personporträtt av kvinnor i historien)

Lilla huset i stora skogen, Lilla huset på prärien osv av Laura Ingalls Wilder (mycket beskrivningar av vardagsliv i självhushåll blandat med äventyr. Var beredd på att förklara den tidens syn på s.k. indianer och könsroller! Böckerna är en bra utgångspunkt för diskussion eftersom det förekommer visst mått av normbrytande)

• trollhona

Stormsvalan av Francis Mary Hendry läste jag flera gånger när jag var i den åldern.

• Nattviol
    scanmia skrev 2021-03-05 13:30:25 följande:
    Om hon har engelskan kan du även kolla in Magic Tree House av Osborne, som är lättlästa äventyr, ofta från olika tidsperioder. Personligen kunde jag inte med dessa tillrättalagda och massproducerade böcker, men när barnen började läsa så var de faktiskt väldigt populära och de fick både fart på deras läshastighet och deras historieintresse så jag kan bara inte utesluta dem från den här listan.
    Magiska träkojan finns på svenska också, ett tips kanske om engelskan inte är med.
Svar på tråden Historiska böcker för barn