• Jen7301

Kollegor går bakom ryggen

Hej jag jobbar som barnskötare på en stor förskola och vi är många pedagoger. På min avd. är vi sex som jobbar. Jag har under januari-februari varit sjuk vid fem tillfällen pga förkylningar och man måste ju vara hemma för minsta symtom i dessa tider. Var på lönesamtal i torsdags och det första chefen säger är att hon är orolig för mig. Jag sitter som ett frågetecken och frågar vad hon menar och hon säger då att jag varit hemma mycket och att två av mina kollegor sagt att jag inte sköter mitt jobb och känns frånvarande på jobbet. Jag blev så klart jätteledsen och sa att visst har jag varit borta men att det är för att jag varit sjuk och sköter alltid mitt jobb när jag är där så förstod inte varför kollegorna säger så. Har haft lite penga problem och hjälpt mina döttrar men har aldrig låtit privata saker påverka jobbet. Har haft ångest och varit ledsen hela helgen. Vet inte varför de inte kom till mig först, de kunde ju bara fråga om det hänt något om de nu tycker jag är annorlunda eller enligt deras mening inte sköter jobbet istället för att springa till chefen. Väldigt oproffsigt tycker jag. Vill inte gå till jobb nu men måste ju så klart.

• Svar på tråden Kollegor går bakom ryggen
  • AMCG

Min spontana tanke är att hade det varit av genuin omsorg och oro för dig hade de kommit direkt till dig. De vet antagligen mycket väl att en sådan kontakt med chefen är alltid negativt för dig.

Borsta bort det. Gör sitt jobb exemplariskt! De flesta människor håller sig själv närmast och bryr sig tyvärr lite om sin övriga omgivning. Om du har någon kollega du tycker om och litar på som du känner är genuin umgås mer med den personen om du kan och var artig mot de där två andra. Du är mest där för barnen skull oavsett.

• Jen7301

Ja du har säkert rätt men undrar om jag ska prata med dem har ju ingen direkt lust med det.

Tack för svar ????????

• Gameofthrones

Blandar du in ditt privatliv? Pratar du mkt om det? Sluta med ge sådan info. Prata om generella saker? - du är på en kvinno dominant arbetsplats. Själv då tycker jag inte om ha för mkt kvinnor på en arbetsplats.

Men man väljer inte kollegor, utan arbetet. =)

Jag arbetar på en neutral plats och det är skönt det är mer män också ännu bättre. Inga intriger.

Försök jobba så gott du kan strunta i dina kollegor. Sluta prata om saker och ting utan prata om arbete. Du vinner på det i längden. Det finns alltid folk som vill hänga ut nån. Det är så himla löjligt. Stå på dig. Få dem inte känna sig överlägsna!

• AMCG
    Jen7301 skrev 2021-02-28 20:25:49 följande:

Ja du har säkert rätt men undrar om jag ska prata med dem har ju ingen direkt lust med det.

Tack för svar ????????

Jag kan inte se att du skulle ha något att personligen vinna på att ta ett samtal med dem. De skulle troligtvis fortsätta på sitt sätt.

Jag skulle inte prata med dem. Jag skulle bara sköta mitt.
  • Connie07

Låt inte dom förstöra för dig.Gå tillbaka till jobbet pigg och glad .Bästa hämden för trista kollegor som snackar bakom ryggen.

• Flingan980
    Gameofthrones skrev 2021-02-28 20:26:07 följande:

Blandar du in ditt privatliv? Pratar du mkt om det? Sluta med ge sådan info. Prata om generella saker? - du är på en kvinno dominant arbetsplats. Själv då tycker jag inte om ha för mkt kvinnor på en arbetsplats.

Men man väljer inte kollegor, utan arbetet. =)

Jag arbetar på en neutral plats och det är skönt det är mer män också ännu bättre. Inga intriger.

Försök jobba så gott du kan strunta i dina kollegor. Sluta prata om saker och ting utan prata om arbete. Du vinner på det i längden. Det finns alltid folk som vill hänga ut nån. Det är så himla löjligt. Stå på dig. Få dem inte känna sig överlägsna!

Detta. Jag ska rama in det och ha som tavla. Så värdefulla tips. Jag har bränt mig genom att prata om mitt privatliv.

TS, ta detta till dig. Jag önskar att jag hade lärt mig det tidigare, men bättre sent än aldrig.
  • Jen7301

Pratar inte så mycket om privatlivet men ibland händer det, ska sluta med det tack för tipset.

Ska försöka vara som vanligt och bara sköta jobbet :)

• Gameofthrones
    Jen7301 skrev 2021-02-28 21:15:04 följande:

Pratar inte så mycket om privatlivet men ibland händer det, ska sluta med det tack för tipset.

Ska försöka vara som vanligt och bara sköta jobbet :)

Jag är en kollega som är omtyckt, jag är glad,jobvar lämnar inget extra arbete till dagen efter. Det är kul på arbetet men jobbar och går hem.

Ok. Du pratar inte så mkt så. Dem är ute efter en hackkyckling. Vet inte hur känslig du är som person. Låtsas som inget har hänt. Jobba som vanligt. =)

Det blir karma.
  • Gameofthrones
    Flingan980 skrev 2021-02-28 20:57:28 följande:

Detta. Jag ska rama in det och ha som tavla. Så värdefulla tips. Jag har bränt mig genom att prata om mitt privatliv.

TS, ta detta till dig. Jag önskar att jag hade lärt mig det tidigare, men bättre sent än aldrig.

Kramar om
Svar på tråden Kollegor går bakom ryggen