• Anonym (Sparbössan)

Lyxfällan, hur tänker man ens?

Har precis sett senaste avsnittet av "Lyxfällan" och sitter med hakan i knät!

För första gången (så vitt jag vet) ger Magdalena upp och river kontraktet och lämnar paret i ekonomiskt kaos, då säger frun att det iallafall ser bättre ut med 15000 minus i månaden än som innan, med drygt 18000...

Mannen i familjen tackade nej (under påverkan av sin totalt katastrof-oekonomiska fru) för att hans firma fått ETT uppdrag och arbetsgivaren inte accepterade att han driver en konkurrerande firma. Han sa således nej till ett fast jobb för att driva en firma som går back.

Frun i familjen kan inte åka kollektivt för att hon "får ont i ryggen", men att åka konståkning går bra. Som dessutom är en dyr hobby som de inte har i närheten till råd med. För hon vill inte promenera eller springa, för att hennes läkare säger att hon måste hålla igång kroppen.

Deras fyra barn riskerar att bli av med sitt hem, men det verkar denna fruga skita i. Bara hon får ha sina dyra företag kvar, som slukar stora summor hela tiden.

Har kikat på deras företag som hon trodde stenhårt på och båda har röda varningstexter, så vem skulle ens göra affärer med dem? 
    Det låter kanske elakt men rent krasst, skulle du anlita en byggfirma som har kronofogden i hälarna?

Nej, jag fattar inte. Det måste vara så fullständigt åt helvete för att man ska förnedra sig själv inför hela svenska folket. Men visst, de som TAR ÅT SIG och gör något i förlängningen. Visst.
    Men att stå och lipa och skita i rådgivaren? Nej, då kan du stå där.
    Var ska de ta vägen när huset är sålt? Vem hyr ut till dem med en miljon i skulder och halva kronofogdens rödprickar i bagaget och inkasso upp över huvudet?

Det kan sluta med att soc tar barnen om föräldrarna inte ens har tak över huvudet. Bara för att deras mor körde över deras far fullständigt och totalt. Hade jag varit mannen mor hade jag gråtit över hans val av fru, för denna kvinna saknar ALLT vad ekonomiskt tänkande är. Mannen hade nog rott det i land om han bara gavs chansen. Snacka om nitlott i frulotteriet.

Har efter detta program läst lite om hur det gått för personer som varit med tidigare och hittade en kvinna som var besviken på "Lyxfällan" för att det inte fortsätter att ringa och fråga hur det går? Men.. va?
    Behöver du en förvaltare så är det inte lyxfällan som ska sköta din ekonomi!

Jag kan förstå att människor kan hamna i ekonomiska problem, absolut. Men att bara blunda och köra på med lånade pengar tills fogden mer eller mindre slänger ut en ur sitt hem?

• Svar på tråden Lyxfällan, hur tänker man ens?
  • Anonym (nnnn)

Tyvärr är en hel del av de som deltar i programmet människor med inte alla hästar hemma. Det är beklagligt och ibland tänker jag att programmet inte borde tagit med vissa personer, för deras skull. 

• Anonym (Sparbössan)
    Anonym (nnnn) skrev 2021-02-27 12:10:04 följande:

Tyvärr är en hel del av de som deltar i programmet människor med inte alla hästar hemma. Det är beklagligt och ibland tänker jag att programmet inte borde tagit med vissa personer, för deras skull. 

Jo, det är sant.
    Dessa personer förstör bara livet ännu mer.

Men men, är man vuxen och skriver på för sändning och uthängning inför hela landet, så är man.

Jag tycker så synd om alla dessa föräldar som bokstavligt talat tankar in pengar i en tank utan botten.
  • Anonym (Van)

En sak som mitt 52-åriga liv lärt mig är att det finns folk till precis allt. Och att man inte kan ändra på folks liv om de inte själva vill. Det kan gälla vilket område som helst. Man må bli arg, uppgiven och undra hur sjutton det ska gå, men så länge folk är myndiga och inte har gode män eller tom förvaltare får de sköta sig själva. När barn hamnar i kläm är det jättetragiskt, men inte ens det biter ju alla gånger. Folk kör sitt race för att de vill. 

Just detta avsnitt såg jag inte så kan inte yttra mig så mycket. men går det åt h-vete lär väl soc. gripa in. Och det kanske blir konkurs, kronofogde och allt som nu tänkas kan. Och då kanske de lär sig. Eller inte. Folk är benägna att upprepa sina misstag tyvärr.

• Anonym (......)

Jag uppfattar kvinnan som total narcissist och han är helt överkörd och förstörd + medberoende

• Anonym (Fixarmaja)

Just det avsnittet ni refererar till har jag inte sett, men av de avsnitt jag har sett, mest tidiga säsonger, och de jag själv har hjälpt att rodda ihop ekonomin, så är det jag lagt märke till vad gäller hur de tänker: Inte alls.

• Anonym (Anno nym)

Försöker hitta länken på länken till detta avsnittet på viaplay men det dök inte upp igår när jag sökte.
    Någon som kan länka.

• Anonym (Anno nym)

Det fanns en artikel i aftonftonbladet där paret talar om orsaken till att dom rev kontraktet, men det är en betalartikel.

• Anonym (Tihi)

Jag såg också det avsnittet.. kunde inte låta bli att skratta till lite när de skulle sälja mannens cykel/cyklar, HAN var helt okej med det medan hon grät om att han ju behövde en hobby. Stackars barn.

• Anonym (E)

Detta är ett av de få avsnitt av Lyxfällan som jag inte sett, planerar att se och har läst mycket om. Mycket är överdrivet av produktionen men detta verkar nog vara en familj i en klass för sig.

Har fått citerat från någon artikel att byggfirman tydligen är fullbokad numera men... Ja. När det är 4 st barn inblandade bör man inte chansa på det sättet.

• QAnon

Folk behöver komma ihåg att det man ser på TV inte är verklighet. Alla dessa "reality" program innehåller ofta väldigt lite verklighet. 

Svar på tråden Lyxfällan, hur tänker man ens?