• Anonym (Abbe)

Hur har folk råd?

Om ett hus är värderat till 2 miljoner säger vi och man köper det för samma pris, då kan man ju inte låna på huset till eventuella renoveringar? Antar att man då måste ta ett privatlån och då måste ju räntan bli mycket högre? Kan man sen när man renoverat klart värdera om huset direkt?!

• Svar på tråden Hur har folk råd?
  • Sockerikaffet

Om man köper ett hus med renoveringsbehov så bör man se till att ha sparpengar att renovera för.

• Studentpappa

Banken tjänar mycket pengar på att låna ut pengar, det är oftast inget större problem att få en värdering höjd utifrån vad du avser att göra och vips så kan du låna pengar ändå. Förutsatt att du har en stabil inkomst.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Abbe)
    Sockerikaffet skrev 2021-02-26 13:35:35 följande:

Om man köper ett hus med renoveringsbehov så bör man se till att ha sparpengar att renovera för.

Jaja men det var inte frågan nu.
  • Anonym (???)
    Anonym (Abbe) skrev 2021-02-26 13:33:49 följande:

Om ett hus är värderat till 2 miljoner säger vi och man köper det för samma pris, då kan man ju inte låna på huset till eventuella renoveringar? Antar att man då måste ta ett privatlån och då måste ju räntan bli mycket högre? Kan man sen när man renoverat klart värdera om huset direkt?!

Jag förstår inte riktigt din fråga/rubrik för den hänger inte ihop med din text. Exakt vad är din fråga? 
    Jag chansar på att svara ja, folk kanske tar privatlån. Om du måste låna för att ha råd att renovera så är det väl så man måste göra? 

Hur det går till att omvärdera hus kan jag tyvärr inte svara på. 
  • Kjell2
    Anonym (Abbe) skrev 2021-02-26 13:33:49 följande:

Banker är sällan ovilliga att ge ett lån till renovering, ibland i form av en byggkredit. Ja, räntan är högre men då det gäller en kort tid blir det sällan stora summor.

Efter renovering går det att omvärdera och skriva om lånen till låg ränta.
  • Anonym (Abbe)
    Kjell2 skrev 2021-02-26 13:50:42 följande:

Banker är sällan ovilliga att ge ett lån till renovering, ibland i form av en byggkredit. Ja, räntan är högre men då det gäller en kort tid blir det sällan stora summor.

Efter renovering går det att omvärdera och skriva om lånen till låg ränta.

Tack för svar!
  • Sockerikaffet
    Anonym (Abbe) skrev 2021-02-26 13:41:15 följande:

Ok, jag trodde frågan var ?hur har folk råd?? Och då var mitt svar att man använder sparpengar.
  • Anonym (Har gjort)

Nu hade jag visserligen ägt huset i 8 år, men lånade upp för en större renovering (350 000). Var väl ca 5 procents ränta på det lånet. Men värderade ju om huset efter renoveringen var gjord och kunde baka in allt i bottenlånet.

Det viktiga är att man vet att det man gör kommer att öka värdet på huset. Ytskikt är sällan värdehöjande (tapeter, golv). Medan nytt tak, utbyggnad, nya fönster ökar värdet. Att byta ett 5 år gammalt kök eller badrum gör det inte. 

Köper man ett ruckel med omfattande renoveringsbehov (ex vattenskada, o dyl) till vrakpris och sen fixar upp det så ökar ju värdet markant. Bara se på alla dessa otaliga fixer-upper, flip flop program. Något som inte är nytt. Kände en händig kille som höll på med sånt redan för 30 år sen och försörjde sig på det.

• Anonym (.)
    Anonym (Abbe) skrev 2021-02-26 13:41:15 följande:
    Vad menar du, du frågade ju hur folk har råd? De sparar t ex. Eller lånar.
  • Mierdaz

Har du köpt huset? Nej?

Fråga och kolla upp med banken. De verkar ha infört ett nytt regelverk om att vänta i något år innan de utgår från ett nytt värde än inköpspriset. Så länge det inte handlar om ett ruckel. Om du vill kunna baka in ett blanco lån.

Annars kör på. Ta blanco lån. Sprid ut på så många år du kan för att sänka kostnaden och när du väl kan baka in, baka in.

Svar på tråden Hur har folk råd?