hjälp angående SGI frågor
Har lite frågor som jag skulle vilja ha hjälp att ro i!! Tycker detta med SGI är omöjligt att förstå nästan.
Lite bakgrundsfakta är att jag snart är färdigutbildad. Innan jag började studera jobbade jag på vikariat och sedan som timvikarie. Hade inget glapp mellan studier och jobb vad jag kan minnas. Började studera hösten 2018 & har tagit fullt CSN lån under hela studietiden. Under studietiden har jag jobbat som timvikarie. Vissa månader har jag jobbet mycket men ett par månader inget alls.
Nu planerar jag och sambon att börja skaffa barn, därför har jag lite frågor angående SGI och utifrån lite olika scenarion.
1. Ett scenario: vi säger att jag sommarjobbar heltid från och med juni och även i juli. Jag blir sedan gravid i juli & börjar på mitt nya jobb i augusti. Sedan mår jag såpass bra under graviditeten att jag kan jobba i minst 6 månader som gravid. Då är väl min SGI i stort sett garanterat skyddad? Vilket då innebär att min föräldrapenning kommer baseras på min inkomst?
2. Men vad händer då om jag skulle bli gravid i juli och blir sjukskriven redan första månaden på mitt nya jobb, det vill säga i augusti, pga sjukdom av graviditeten exempelvis? Vad händer då med SGIN? Det vill säga om jag inte hunnit jobba minst 6 månader? Vad kommer min föräldrapenning då att baseras på? Blir den ens påverkad?
3. Bör jag ha en vilande SGI så att föräldrapenningen skulle kunna baseras på tiden innan jag började studera? Om inte, hur länge behöver jag arbeta för att få en SGI? 6 eller 8 månader?