• Anonym (Hjälp,stressad)

Missed abortion,lyckats med Prednisolon?

Har haft flera MA.Äter Trombyl och tar vaginaltabletter progesteron men är rädd att inte det hjälper. Har någon lyckats få ett barn genom att ta Prednisolon? Är det mycket biverkningar?

• Svar på tråden Missed abortion,lyckats med Prednisolon?
  • Anonym (.)

Det beror ju på vad du har för problem. Har du immunologisk sjukdom som ger problem med överaktivt /aggressivt immunförsvar så kan Prednisolon ta ner immunförsvaret och på så vis underlätta för att uppnå /behålla graviditet. Det är inget man ska experimentera med så gör en ordentlig utredning först.

Jag misstänker att jag har överaktivt immunförsvar då jag nästan aldrig är sjuk.Har tagit prover för autoimmuna sjukdomar som var bra.

• Anonym (Jag)

Ja, jag fick barn efter 4 m.f/MA och efter dubblad dos Prednisolon. Hade fått det pga ED, men det funkade inte förrän de höjde dosen. 

Hur många mg var den dosen på? Fick du biverkningar och hur länge tog du?

Vad kan jag säga för bra argument till läkaren? Jag är så rädd att de kommer neka och då känns det rätt kört att någonsin kunna få ett barn.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Hjälp,stressad) skrev 2021-02-21 19:18:10 följande:
    Hur många mg var den dosen på? Fick du biverkningar och hur länge tog du?
    2 piller per dag så 10 mg blir det väl från 2 veckor före FET till v.10, Sen väldigt långsam nedtrappning till ca v.16. Inga biverkningar. Så pass låg dos märker man inte av.

Ok,jag är i vecka 5 nu så får försöka få tag i läkaren i morgon.Det kanske är för sent att börja ta nu?

• Anonym (Jag)
    Anonym (Hjälp,stressad) skrev 2021-02-21 19:54:02 följande:
    Ok,jag är i vecka 5 nu så får försöka få tag i läkaren i morgon.Det kanske är för sent att börja ta nu?
    Nja, jag vet inte det. Tar man Prednisolon efter att ha blivit spontant gravid som jag antar att du blivit så vet man ju ytterst sällan om det före v.5 så då hinner man ju inte börja innan. Problemet är att få det utskrivet. Det är ytterst få läkare som tror på den medicinen nämligen.

Jag har fått Prednisolon nu på 5 mg.Hur länge äter man detta? För det är väl inte bra att ta för länge?

• Anonym (Jag)
    Anonym (Hjälp,stressad) skrev 2021-02-24 13:52:41 följande:
    Jag har fått Prednisolon nu på 5 mg.Hur länge äter man detta? För det är väl inte bra att ta för länge?
    Minst v.10. Jag tog till runt v.15 med mycket sakta nedtrappning. Man får inte sluta tvärt.
  • Anonym (.)
    Anonym (Hjälp,stressad) skrev 2021-02-24 13:52:41 följande:

Fick du inget schema för nedtrappning? Jag trappade ned från V12, men kommer inte ihåg hur snabbt. Tog det dock även före graviditet då jag hade svårt att bli gravid, men inte haft problem med missfall. Har störning på sköldkörteln.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.) skrev 2021-02-24 15:57:45 följande:
    Fick du inget schema för nedtrappning? Jag trappade ned från V12, men kommer inte ihåg hur snabbt. Tog det dock även före graviditet då jag hade svårt att bli gravid, men inte haft problem med missfall. Har störning på sköldkörteln.
    Jo, det fick jag från kliniken, men det var standard med v.8-9 och så tidigt vågade jag inte sluta. Hade haft 4 m.f innan.

Läkaren ska ringa upp mig för planering.

Hur stor är risken att fostret tar skada av Prednisolon om man nu klarar en graviditet?

• Anonym (Fr)
    Anonym (Hjälp,stressad) skrev 2021-03-10 13:50:40 följande:

Hur stor är risken att fostret tar skada av Prednisolon om man nu klarar en graviditet?

Är inte dina frågeställningar bättre o ta med din läkare? Då får du rätt svar som är anpassat för dog istället för spekulationer här
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hjälp,stressad) skrev 2021-03-10 13:50:40 följande:
    Aldrig ens hört att det hänt. Prednisolon är standardmedicin utomlands vid ÄD/ED- tror du verkligen de skulle skriva ut det om det var farligt? Det är tvärtom, det ökar chansen att både bli gravid och få barn eftersom det minskar risken för missfall i de fall kvinnan har överaktivt immunförsvar.

Man ska däremot mest för sin egen skull inte äta skyhöga doser som enstaka kliniker utomlands skriver ut. 5,10-20 är vanligt och lagom, inte mer.
Svar på tråden Missed abortion,lyckats med Prednisolon?