Arbete som Telefonförsäljare. Avskyr det!
Vill bara få ventilera mig lite och gärna få lite tips..
Jag har nyligen fått arbete inom Telemarketing på ett låneförmedlingsföretag i Sthlm. Det benämndes inte som specifikt ett telefonförsäljarjobb, varken i annons eller på intervju, men det är ju vad det är.
Men saken är den att jag verkligen avskyr det här arbetet och har ångest av att veta att när jag går till jobbet så kommer dagen se exakt likadan ut som dagen innan och dagen innan dess osv osv, Jag sitter och ringer mina +200 samtal om dagen och får in kanske en eller två som är intresserade. Resterande är konstant NEJ, KLICK eller JAG ÄR INTE INTRESSERAD.
Det finns visserligen en hyfsad grundlön på ca 20.000, och därefter provision som baseras på en rad olika faktorer. Jag erbjöds och tog det här arbetet efter att ha varit arbetslös nästan 12 månader och såklart är det tacksamt med en inkomst.
Men samtidigt funderar jag på om det verkligen är värt att gå till ett arbete man vantrivs med. Sen är ju provanställningen en annan grund för ångest, dvs att om man då inte säljer tillräckligt mycket så kommer de givetivs inte att ge mig en fast anställning sen. Kan tycka att det system man kör, att nybörjare får kunder som är mindre benägna att vara intresserade och att man sen arbetar sig upp till kundkategorin där det är något lättare att få in en kund, är orättvist. Det hade varit bättre om alla fick samma chans att knyta kunder. Hur ska man kunna stiga i graderna om 98% av de kunder man ringer, inte är intresserad.
Att ringa folk som inte bett om att bli uppringda och dessutom för att sälja något. är förmodligen bland de mest avskydda yrkena man kan ha.
Så, någon som har något tips på vad jag ska/kan göra? eller egen erfarenhet från det här yrket?